Onderhoud, waar hebben we het dan over? Deel II

 

Hebbes is hebbes?

In navolging van een eerder stukje over het onderhouden van een liefhebberij nemen we nu even de auto van HJ onder handen.

1 en 1 is 2! HJ en ik houden niet van half werk, gelukkig! Er zullen er wel meer zijn maar HJ en ik werken de laatste jaren prima samen en aan wie het nu ligt, dat maakt niet uit maar we zetten gewoon een perfecte auto op straat en klop maar aan als je het beter weet. Daar kunnen wij weer van leren zeg ik maar.

Waarom nu dit messcherpe intro? Ik ben er trots op iemand als HJ te mogen kennen. We kunnen herrie schoppen, het wordt altijd weer goed, we kunnen ergens mee eens zijn of oneens, we houden van bewijzen en statements. We kunnen samenwerken en overleggen, eendracht maakt macht en dus ook een echt goede auto zonder rommel en smeerseltjes.

We hebben allemaal wel eens een tegenslag of pech. Het zit ons, net zoals ieder ander, ook niet altijd mee. Maar als we er aan beginnen dan is het ook onmiddellijk raak, zoals vandaag.

Veel Werk hoort erbij

Dat geldt dus ook voor de auto van HJ. Begonnen met een hoesje, een bak, een schoteltje, radio, interieur en net op dat moment, het kan gebeuren, de bak kapot.

Je weet nooit wat je koopt, je kent de vorige eigenaar niet maar er komt een moment en ja hoor, flink balen. Noodgedwongen tijdelijk een andere bak eronder en we konden weer rondscheuren. Maar dat was het niet. De bak kwam van een andere type motor en had niet dat wat een Grand Tourismo nodig heeft. Jammer maar helaas.

Plannen, plannen en nog eens plannen...

Door de jaren heen is Hendrik Jan gaan plannen, bouwen, beredeneren en vooral ontwikkelen. De vraag waarom Mazda hiervoor gekozen heeft intrigeerde hem mateloos. Ook hij wilde persť weten waarom dat zo ondernomen en gekozen werd. Wij zochten samen dingen uit, testen, zeg het maar en het resultaat mag er wezen.

"Logisch beredeneren werkt! en dan heb je ook wat".

Waarom heeft Mazda deze schokdempers ontwikkeld? Waarom schakelt die bak zo? Waarom moeten er juist die banden onder en geen ander, waarom moet er die olie in, waarom is die filter gewenst en niet die. Waarom, waarom, ja waarom????

We hebben heel wat geschetst, trillingen, vast, momenten van schakelen, gewicht en waarom mag die bout niet vaster dan opgegeven. etc... 

Het verhaal hoort eigenlijk te beginnen met, "Kennen jullie Teo van dieren en Theo Veenman?".
De eerste is iemand met een schat aan Mazdakennis en materialenkennis. De tweede is iemand met kennis van overbrenging, transmissie en versnellingsbakken. "Wat je niet hoort en wat je niet ziet, deert je niet!" Maar dan!

Een gereviseerde, een nieuwe auto...

Ik leerde Theo Veenman kennen (zie special later op deze site). Na wat gesprekken te hebben gehad werd ik uitgenodigd. Theo is een high-professional in versnellingsbakken. Hij stapt de auto in, hij schakelt, hij voelt de pook, hij luistert in alle versnellingen en zegt wat er kapot is. Bak er onder uit, afgegeven en geen cent meer was nodig.

Een oude bak van mij was kapot, hij zet deze in 10 minuten zo in elkaar en noemt alle onderdelen bij naam en afmeting. Vraag naar een variant of een andere auto waar deze onderdelen in voorkomen en het hele spul suist door je hoofd. Juist, die man heeft onze bakken dus gereviseerd! Wat een talent.

HJ moest zijn bak vervangen, wilde zijn bak vervangen en zijn bak werd vervangen, vandaag dus. De auto moest toch nog worden uitgelijnd, nieuwe schokdempers er onder (op kenteken en chassisnummer bij elkaar gezocht), helemaal compleet. Volgende week de fusee en stuurkogelhoezen en dan is alles af!

Een gereviseerde bak, een nieuwe auto...

Vandaag ging de bak er onder. Zij die mij kennen weten dat ik altijd heel sceptisch ben maar nu werd ik gewoon high in die auto van HJ. Geruisloos, trillingvrij, 1, 2, 3, 80-90 enz... in een mum van tijd had ik 4 bekeuringen op zijn naam (grapje). Dit is auto rijden, dit is Grand Tourismo, dit is Mazda GT! Weet je wat nu zo leuk is? Hij heeft er nog niet in gereden want hij moest naar een feestje in Heerenveen. Feestje is bij voorbaat al niet wat ik in 5 minuten meegemaakt heb en hij moet wachten tot volgende week.... Oeh, wat zal ie balen!!

Mochten er nog vragen zijn naar aanleiding van dit artikel schrijf dan naar: info@mazda626.nl

Hans Peters