HET KLOPPENDE HART

 

Motor vervangen

Een motor in en uitbouwen is op zich niet zo heel veel werk, mits je een beetje handig bent en weet hoe een en ander in elkaar zit. Echter, het is altijd weer spannend. Gaat het allemaal goed, willen alle bouten los, breekt er niets af, er zijn tal van vragen.

Waarom een andere motor inbouwen?

Mijn oude motor had een 300.000 beurt nodig. Een nieuwe druklager, spanrol, distributieriem en keringen maken het voor de GT erg kostbaar. Daarbij blijft er 3 ton op de teller staan en blijft het een oude motor. De motor verbruikte de laatste tijd nogal wat olie en een lekke kering bij de krukas maakte er een vieze boel van.
De reparatiekosten waren hoger dan het vervangen door een gereviseerde motor. De keuze is een eenvoudige, de oude motor eruit en de nieuwe erin.

Hoe kwam ik aan de nieuwe motor?

Vorig jaar, kregen ze bij autodemontagebedrijf Tonnie van Deijne drie volledig gereviseerde GT motoren binnen en ik was daar toevallig net met Hans aan het rondsnuffelen. Eerst werd Eddy gebeld, maar die zag er vanaf. Meteen hapte ik ook nog niet toe, maar na vergelijking van de financiŽle plaatjes heb ik alsnog snel zo'n motor gekocht. En dat tegen een heel schappelijke prijs.

Waar en door wie ingebouwd?

Normaal gesproken zou het door onze vaste monteur Gerard zijn gedaan, maar wegens ziekte zou dat langere tijd niet mogelijk zijn.
Een buurman, Sybren, had Hans en mij in de loop der jaren al regelmatig aan mijn auto zien sleutelen en kwam dan ook nogal eens een praatje maken. Toen hij hoorde van de plannen en van het noodgedwongen uitstel kwam hij met het voorstel om het samen met Hans en mij bij de Ford garage te doen waar hij als hoofdmonteur werkzaam is. Daar gingen ze akkoord en 7 en 8 november werden geprikt voor het grote karwei.

Vrijdag 7 november 2003

Ja hoor, Hans natuurlijk weer te laat. In mijn eentje alle hanteerbare materialen op de aanhanger geladen en het nieuwe blok alvast naar buiten gereden. Toen Hans er was met veel moeite het blok op de aanhanger gekregen en hup, naar de garage waar Sybren al op ons zat te wachten. Tja, mannen hŤ, die zijn nog niet eens begonnen of ze moeten al koffie. 

Maar goed, toen kon het karwei beginnen. Olie eraf, water eraf, subframe en de motorsteunen los, links en rechts wat slangen en bedrading, binnen een mum van tijd was de motor eruit. Alles zag er verder prima uit. De slangen achter het blok heb ik meteen vervangen door nieuwe, zodat ik daar niet meer hoefde te zijn.

De motor die eruit kwam was inderdaad aan een flinke beurt toe. Pakkingen, riemen, slangen e.d waren niet al te geweldig meer. Een verstandige keus, een andere motor. De motor was verder wel in orde, dus... een prima reserve!

Zaterdag 8 november

Veel werk gehad aan het overzetten van de onderdelen op het nieuwe blok. Pomp, injectiesysteem, vliegwiel met koppeling, oliekoeler etc... Het toplager was in slechte conditie, dus een paar adressen af om een nieuwe op de kop te tikken. Gelukkig binnen het uur bij het vijfde adres prijs. In dat uurtje hadden de mannen datgene wat kon op het nieuwe blok gemonteerd. Vlug het toplager in de krukas gemonteerd en de bak aan het nieuwe blok bevestigd. 
Terwijl ik met de slangen en de bedrading bezig was, werkte Hans aan de pomp en radiateur. Sybren werkte aan de bak en ontsteking. Ik monteerde de kleppendeksel, gaf de mannen hun benodigde gereedschap en het blok kon er in gehesen worden. Radiateur, bekabeling, leidingen werden aangesloten en gevuld en na wat bouten aandraaien kon de start beginnen. Erg spannend vond ik dat. Na een tweede draai aan de sleutel pakte de motor en langzaam vulden de klepstoters zich stuk voor stuk. Niet te geloven wat een herrie dat maakte; het leek wel of alles er los in lag. Rond klok van vier kon de boel worden opgeruimd en de auto voor de eerste proefrit de straat op. Schitterend is dat!

De motor doet het ver boven verwachting, meer vermogen sowieso maar ook de reactiesnelheid van de motor is bijzonder te noemen. Direct, snel, lekker koppel, wat je niet verwacht en stil, erg stil. Nee, dit was zeker geen misser. 's Avonds nog het een en ander afgewerkt en ik kan terugkijken op een succesvol project met een uitstekend resultaat!

Op dit moment heeft de motor er al een dikke 4000 opzitten en nog geen drup olie verbruikt.

Bedankt

Langs deze weg wil ik nogmaals mijn buurman Sybren en Hans Peters bedanken voor alle ondersteuning die ik bij het project gekregen heb. Een schitterende werkplaats, de vakbekwaamheid en rust van Sybren, de specifieke 626 kennis en mankracht van Hans en toch ook mijn helpende handen hebben deze klus tot een zeer goed einde weten te brengen. Heren, bedankt!

Foto's


Met vriendelijke groet,

Leonora van der Pijl