4ws
4ws: 4 Wheel Steering
4 Wheel Stering, sturen met zowel voor- als achterwielen dus. Is dat
nou werkelijk zo geweldig als altijd beweerd is?
Als je het mij vraagt, Ja en Nee.
Ja, omdat het rijgedrag in veel gevallen sterk verbetert, de
wegligging in bochten verbetert en omdat het bij lage snelheden
(parkeren e.d.) enorm helpt doormiddel van een kleinere draaicirkel.
Nee, wellicht omdat het technisch toch nog wel een een gevoelig
systeem is, en onderhoud hiervan eigenlijk peperduur is
Omdat er zo weinig exemplaren verkocht zijn met dit systeem, zijn
onderdelen vaak schaars en niet voorradig.
Alles is wel te bestellen natuurlijk, maar dit heeft vaak een heftig
prijskaartje.
Waarom koos ik dan toch voor een 626 met dit systeem, bovenop
mijn andere 626 destijds?
Hans Peters riep al tijden tegen me dat ik maar eens in een 4ws
moest rijden, om te ervaren wat het nou is.
Dat maakte wel indruk! Tevens ben ik overtuigd van het feit dat ik
met een 4ws een veel meer bijzondere auto in huis heb dan mijn oude
sedan. Dit was dan wel een actiemodel, maar over 5/10 jaar als het
een klassiekerstatus krijgt zegt niemand dat meer iets. 4
Wheel steering daarentegen wel. Dit is immers een technisch
hoogstandje van Mazda, die dit unieke systeem als eerste in een
personenauto toepaste in de jaren '80.
In
April 2007 dus kruiste deze een rode hatchback met 4ws mijn pad.
Sinds een half jaar was deze autpo bij onze club en was ik eigenlijk
stiekem al gevallen voor deze bolide. Eigenlijk alleen al vanwege de
rode kleur die de auto een geheel eigen karakter geeft.
Samen met Hans, HJ en uiteraard Gerard is er met name technisch het
nodige opgeknapt aan deze auto, omdat de wagen helaas wel wat
verwaarloosd bleek te zijn.
Technisch is de wagen inmiddels nagenoeg in topvorm, cosmetisch ook
al sterk verbeterd, het grote werk zit hem nu in het mooi maken en
houden van deze unieke auto.
Ik ben er in elk geval apetrots op en het mag gezegd worden, zo'n
626 met 4ws, is toch echt een hele belevenis!
|