EIGENAAR & AUTO

 



Beste clubleden,

Albert Steenbergen is mijn naam en ik ben in het bezit van twee Mazda's Coupé 626 GLX van 1988 en 1991. Samen met mijn zoon Marcel hebben we er vier, waarvan één GT die we aan het restaureren zijn.
Marcel heeft een Coupé GLX van 1989 en een GT van 1988. Deze GT hebben we van onze voorzitter Hans Peters overgenomen. Dus jullie krijgen wel in de gaten dat we samen echte liefhebbers zijn. 

Hoe zijn we liefhebbers geworden?
Ik had een Ford Sierra en dat was één en al ellende; er twee aanrijdingen mee gehad (geen schuld). Toen vond ik het wel genoeg. Na lang rondrijden kwam ik een Mazda 626 GLX tegen bij een Renault garage. Het was een Sedan, liefde op het eerste gezicht. Het wagentje zat lekker en was erg mooi van buiten en van binnen. Ik heb er 3 jaar mee gereden. Maar toen kwam ik halverwege 1987 het model Coupé tegen op de weg en direct sloeg de vonk over. Dus meteen naar de dealer, maar een nieuwe was te duur. Anderhalf jaar later vond ik in Beverwijk een pracht Coupé; deze gelijk gekocht. We waren er erg gelukkig mee. Na twee jaar hadden we de Coupé zoals we hem wilden hebben. Maar toen plots kwam het noodlot in 1994. Even ervoor vertelde ik aan mijn vrouw dat de auto het perfect deed en alles erop zat wat ik wilde èn de dag ervoor de auto nog gewassen en gepoetst. We kregen geen voorrang op een voorrangsweg (de midden peelweg onder Zeeland, bij de meeste wel bekend denk ik). Op de kruising van links en rechts gelijktijdig een aanrijding op het voorfront. We zaten in de veiligheidsriemen anders hadden we het niet overleefd. Dus clubvrienden gebruik deze riemen, ze zitten er niet voor de show in. We hebben er beide letsel aan overgehouden, zodat we er nog dagelijks ons ongemak van hebben.
De kooiconstructie was perfect al zat ik wel vast onder het dashboard en mijn vrouw onder het handschoenenkastje. Beiden afgevoerd naar het ziekenhuis, waar we samen op een kamer 14 dagen hebben mogen verblijven.

Nadat ik ontslagen was (mijn vrouw 4 dagen eerder), ben ik die dag gelijk op zoek gegaan naar een andere auto. Mijn vrouw zei: koop een andere Mazda 626 GLX Coupé, want je was er zo gelukkig mee. Maar eigenwijs zei ik: nee, zo'n auto vind je geen tweede. Dus kwam ik met een Opel Calibra thuis, waar ik al jaren spijt van heb. Mijn vrouw bleef maar zeggen dat ze met deze wagen niet overweg kon. Dus wilde ik deze inruilen tegen een Mazda Coupé bij de garage waar we de Opel Calibra hadden gekocht. 

De garagehouder wilde de Opel Calibra niet inruilen. RAAR. Dus dan maar naar een andere garage die wel wilde inruilen. Toen begon de ellende. Wat bleek, men had met de teller geknoeid, aanwijsbaar ruim 67.000 km teruggedraaid. Toen terug naar de garage, waar ik de Opel gekocht had met bewijs van de Nationale Autopas. Maar de garagehouder wilde er niets van weten en was niet bereid om mee te werken. Dus een rechtszaak tegen hem aangespannen en alles gewonnen tot het hoger beroep aan toe. Deze zaak loopt al van maart '96 en het einde is nu bijna voltooid. De garagehouder moet nog een klein bedrag betalen, dan krijgt hij de Opel weer in zijn bezit.

Intussen had mijn zoon al ruim een jaar 'n Mazda Coupé 626 GLX waar ik jaloers op was. Marcel had na wat zoekwerk de Mazda waar ik de Opel op in wilde ruilen bij een autohandelaar gevonden. Deze handelaar had begrip voor deze zaak en bood aan om de Mazda voor mij vast te houden. Dat was niet tegen dovemansoren gezegd. Helaas had ik niet voldoende geld om de Mazda te kopen, eerst moest de Opel worden teruggenomen. Dus deed ik een optie op mijn huidige Mazda 626 GLX Coupé 2.0I ZB-70-GV totdat er voldoende geld was om hem te betalen. Dit duurde en duurde maar na 9 maanden was het eindelijk zo ver, hij was van mij! Deze wagen had nog maar 57.000 echte km gereden en was schadevrij.
Ik had de smaak er al weer goed van te pakken, ook omdat Marcel een Coupé had. Hij vindt het ook een prachtwagen en is niet van plan om hem te verkopen net zo min als ik. Zodoende zijn we beiden aan het Mazda 626 GLX Coupé en GT virus gekomen.
Als de GT gerestaureerd is, komen we zeker met dit juweel naar de clubdagen.

Tot ziens op een van de clubdagen,

Albert Steenbergen