EIGENAAR & AUTO

 

IN MEMORIAM


Een interview met Anton Smits,

Anton werd 2 jaar geleden lid van onze club. De voorzitter had hem al een paar keer aan de telefoon gehad en het mag gezegd worden, de man is een liefhebber van Mazda.
Geboren in 1912, nu reeds bijna 91 en nog steeds op zijn qui vive, en altijd in de wereld van de muziek werkzaam geweest, Van kinds af aan, al op 6 jarige leeftijd leerde hij beetje bij beetje muziek maken. Zijn vader speelde viool, had het namelijk zichzelf geleerd en dat was voor Anton de uitdaging om het ook te doen. De piano werd zijn instrument. In het begin ging het lezen nogal moeilijk maar uiteindelijk, veelal autodidactisch, ontwikkelde hij zich. Op zijn 18de verving hij voor het eerst bij een optreden in een kerk. Favorieten van hem zijn o.a. Bach en diens tijdgenoten zoals Vivaldi en Hndel.

Op zekere leeftijd begon Anton zijn eigen bedrijfje in muziek. Hij is een erkend lid van de Nederlandse vereniging van musici. Begonnen met ongeveer 8 leerlingen en tot aan de dag van vandaag docent gebleven. Tot voor een aantal jaren wist hij nog leerlingen te trekken, daar waar iedereen het "instrument leren spelen" allang vergeten was. Ondertussen was hij ook veel bezig met instrumenten te repareren. Heeft zichzelf geleerd om piano's en alle andere toetsinstrumenten te repareren maar ook nam hij violen onderhanden. Hij is erg goed thuis in deze instrumenten en bezit een schat aan kennis over dit onderwerp. Regelmatig verzorgde hij, 58 jaar lang, met zijn vriendin (hij was eigenlijk de grondlegger van het samenwonen) optredens. Zij speelde piano en klavecimbel en Anton dan de viool.

De Mazda nam al heel vroeg een plaats in zijn leven. Zo wist hij zich nog te herinneren dat hij n van de eerste Mazda's heeft gereden. Deze hadden nogal zwakke kleppen en de fout werd erkend door de fabriek, hij kreeg een nieuwe motor geplaatst. Daarna heeft hij er nog een aantal gehad. Van een 1300, 818 en 616, maar ook 323.


In '95 ruilde hij zijn toenmalige auto in en met 4500 bijbetalen werd hij de gelukkige eigenaar van een 626 Hatchback met 4WS. De auto heeft van de fabriek uit als extra optie de airco meegekregen.

In het begin was hij nogal wantrouwig. De auto had een respectabele kilometerstand, vond hij, was van een vertegenwoordiger geweest en hij vroeg zich wel af hoelang deze voor dat geld nog meeging. "Die rij jij nooit op", zei Knoops zijn dealer. Voor een paar jaar geleden had hij problemen met de schokdempers. De wagen hobbelde nogal wat. Bij Knoops zijn de schokdempers vervangen maar bij de een clubbijeenkomst bleken het de schokdempers helemaal niet te zijn. De elektronica van de 4WS liet te wensen over zodat de 4WS uit en aan sprong tijdens het rijden. De vierwielsturing werd tijdens een meeting gemaakt door HJ, het mannetje waar hij het nog regelmatig over heeft. "Dat zie je niet meer", zei hij. "Na al die jaren dat ik hier rondhobbel in Nederland nemen de goede manieren en de wil om anderen te helpen alleen maar af". Hij vond het geweldig wat Hendrik Jan deed. Op basis daarvan vertrouwde Anton ons zijn auto toe en de voorzitter zette een plaatje uit om de auto van een topbeurt te voorzien. Zo werden de koppelingsplaten en distributieriem vervangen. Wat keringen, hoezen en elektronische componenten waren ook noodzakelijk om de auto weer in zijn oude glans te herstellen. De auto reed als nooit tevoren en tot op de dag van vandaag rijdt hij er met veel plezier mee rond.

Voor een paar maanden geleden was Anton nog behoorlijk ziek en hij moet zich goed voelen om te kunnen rijden. Hij laat dat ook voor geen moment staan. Tot een jaar gelden heeft hij heel veel met de auto door Nederland getoerd. Nu rijdt hij in de omgeving en geniet van het mooie samenvallen van mens en machine in een pittoreske omgeving, daar waar hij woont.

Met vriendelijke groet,
Leonora van der Pijl