Mazda 626 GC II GTi-S Hatchback 1986

 

En je zult het maar treffen...
Het was me wat. Auto's die lang stil staan, met een half oog gekeurd worden en door het vakkundig oog van de wet ontsnappen aan een steekproef, ... ja en dan wordt het heel erg moeilijk. Voor een club als deze is niets te moeilijk en voor een zeldzame GT al helemaal niet. Onderzoek leverde het resultaat dat de eerste GT in vorm van Hatchback al niet officieel is ingebracht in Nederland. Een enkele werd er geïmporteerd en deze gold als demo-auto voor Mazda Nederland.

En een stukje geschiedenis...
De release van deze auto kwam hoogst ongelukkig uit. Mazda bracht tussen de periode van 1983-1985 het type GC-I in 3 varianten, de Coupé en de Hatchback met clusterschakeling in tegenstelling tot de Sedan met zijn kolomschakelaar. In de periode van 1983 werkte Mazda aan een nieuw type motor, de injectie. Deze werd als eerste geïntroduceerd op de 929 modellen en later als update voor de 626 modellen. Mazda bracht met trots de 626 2.0i GT op de markt. De auto werd optioneel ook fantastisch aangekleed. Het vermogen van de motor werd hierdoor flink opgeschroefd, de schokdempers zijn instelbaar, ramen electrisch bedienbaar, stuurbekrachtiging, centrale deurvergrendeling, het zat er allemaal op. Overzee gingen ze bij Mazda nog een paar stappen verder, stoelverwarming, airco en cruisecontrol en als optie kon je zelfs kiezen voor een digitaal dashboard. Deze auto's zijn super.

Het vermogen eist ook zijn tol. Het materiaal van destijds, met name de carrosserie, was nogal gevoelig. De snel en uitdrogende kit, puntlassen waren ook nog niet van die kwaliteit en de bescherming (ML, strijkkit en tectyl) was ook niet van tegenwoordige tijd. Na wat schoonmaakwerk kom je veel tegen onder de gelederen en ik besloot de auto in zijn geheel op te knappen en te controleren.

En een auto voor de toekomst...
Dat er veel werk aan zou zitten was me wel bekend, maar dat het zoveel werk was? Een dag meer of minder had me toch niet uitgemaakt maar toch, ik had die dag ook anders kunnen besteden. Ik ben wel heel erg tevreden zoals het nu verlopen is. Door deze extra dag konden we meer uitrichten dan was gepland en we namen de hele bodem onder handen. 

En maestro Mark Derks...
Ere wie ere toekomt. Mark heeft me geweldig geholpen. Ik was al bekend met zijn laswerken, zijn voorbereidingen zijn subliem, past allemaal perfect in elkaar en hij werkt nauwkeurig. Een nauwkeurige lasser? Jazeker. Mark is geen APK proppenbakker zoals vaak op Internet en allerlei forums te lezen is en hij is al helemaal geen smeerder. Hij wil alles persé goed aangesloten en gelast hebben. Kan dit allemaal en overal? Nee, dat gaat niet of je moet hele autodelen demonteren en dat zou te gek worden. En toch vraag ik me wel eens af hoe hij het zo voor elkaar krijgt op juist die plaatsen te lassen waar ik met een krabber niet eens bij kan.

Mark houdt van veel vlees om op te lassen en ik houd niet van rotte delen. In overleg tekenden we aan wat er uit moest en vervangen. Bij de wielkast rechtsachter was het helemaal raak. Dat moest in delen worden gelast en verwijderd. Er ontstond een lapjeskat. Linksonder dorpel en bodemplaat werd nagenoeg volledig verwijderd. Ik had geen zin om over 3 jaar de boel rondom de lasnaden er weer uit te drukken en de hele boel werd dus vernieuwd. Door het schoonmaken vielen er links en rechts nogal gaten. Dorpels links en rechtsachter, wielkasten links en rechts achter, bodemplaat links en rechtsvoor en de linkerdorpel met bodemplaat werd verwijderd, de randen vakkundig gereinigd en gelast.

En de rest...
Technisch is de auto perfect en met nog net geen 150.000km op de teller rijdt het als een beest. Alle functies werken prima, er zit origineel airco in, stuurbekrachtiging en het interieur is nog als nieuw. Cosmetisch moet er aan de buitenzijde nog gewerkt worden maar dit mag geen naam hebben. De auto is rondom schadevrij.

En we're still going strong....
In Maart 2009 heeft Martijn van Dijk de auto van ondergetekende overgenomen.  We kunnen wel zeggen dat de auto in goede handen is terecht gekomen, want de auto is inmiddels nog verder verbeterd.  Martijn regelde afgelopen zomer een andere motorkap en een splinternieuw kofferdeksel. De auto is van achteren opnieuw gespoten en heeft een super poetsbeurt gekregen!
Onderhoud staat ondertussen ook niet stil, zoals we van Martijn eigenlijk wel gewend zijn.  PReventief werd de ontsteking compleet vernieuwd, inclusief nieuwe bougiekabels en bobinekabel.
Met behulp van Gerard is ook uiteindelijk het probleem opgelost met het schokkende optrekken, er bleek ook nog eens een flinke scheur te zitten in de luchtslang: ook maar gelijk nieuw, Martijn houdt niet van rommelen maar grondige aanpak!
Zo staat er voor  dit jaar een nieuwe distributieset op de planning, niet onverstandig na inmiddels alweer ruim 160.000km.
Er werd wonder boven wonder ook nog een origineel stuur teruggevonden voor deze auto, evenals een nieuwe kolomschakelaarset met cruisecontrol voorbereiding, welke er inmiddels ook al
in zitten en de auto kan op naar de APK. Moet er dan nog meer gebeuren?
Ja zeker!  Tijdens de wintercheck blijkt dat er een lekkage in de uitlaat zit en de hoezen voor de fusee- en stuurkogels aan vervanging toe zijn.
Is dat alles?
Tja eigenlijk wel, de auto rijdt werkelijk fantastisch en dat hopen we nog lang zo vol te houden!

Hans Peters