HANS PETERS

 

Mijn special zal niet mijn levensverhaal zijn maar een opsomming van werkzaamheden aan mijn auto. Ik heb mijn auto in 1997 gekocht en ben fanatiek aan de slag gegaan.

Dealer Hoebeke uit Rilland had de auto technisch keurig onderhouden. Verder is het alleen als vervoermiddel gebruikt. Er moest dus nogal wat aan gedaan worden. Rubbers, carrosserie, 4-wielsturing, en natuurlijk wilde ik de auto vol opties opbouwen.

Ik begon met een grote beurt, distributieriem en de keringen. Gelukkig gebruikt Hoebeke alleen materialen die door Mazda voor die auto’s worden voorgeschreven. Dat levert een flinke besparing op. Niet zo zeer in de aanschaf maar wel voor het behoud en levensduur van het totale product.

Na de grote beurt begon ik langzaam aan groot werk. De reparatie van de 4WS leverde veel hoofdbrekens op. Ben ervoor bij verschillende dealers geweest maar iedereen zei dat de achteras vervangen moest worden, maar garantie werd er niet afgegeven. Verder wilde ook niemand het karwei echt oppakken. Ik kreeg de ene smoes na de andere te horen. Dan maar zelf, wat een ander bouwt moet terug te herleiden zijn, da’s gewoon logica volgen. Reparatie van de 4-wielsturing: een as opzoeken, hydraulica en mechanica uitzoeken en repareren maar. Mechanisch had ik het al zo goed als rond. Met Marcel Boom kwam ik tot de conclusie dat de potmeter op de 4WS-as niet naar behoren functioneerde. Met hem werd toen het eerste demo'tje gebouwd. In de loop van het projekt kwam ik in contact met Hendrik Jan "de elektroman" Zwerver. Elektronisch werd dus een heel ander verhaal. Met wat gepuzzel en de demo die ik voorheen in elkaar had geklunsd, konden we in ieder geval een start maken. Niet lang daarna kwam meneer met de oplossing. Nog een maand of twee verder en we konden zelfs garantie garanderen. 4WS na anderhalf jaar puzzelwerk onder de knie en werken.

In de tussentijd heb ik ook maar even de koppeling vervangen. Dat heb ik nu al gedaan voor een 8-tal GT’s. Gemiddeld een ton of twee op de teller en je mag gevoegelijk aannemen dat de koppeling redelijk gaar begint te worden. De auto rijdt wel maar het vermogen wordt opgestookt in het slippen van de koppeling.

Na de koppeling kwamen de remmen aan de beurt. Toen heb ik er AAS ingebouwd. Daarvoor moest de hele auto uit elkaar. Bedrading liep naast de ABS-bekabeling dus alles in één keer er in. Nadien meteen wat stukken in de bodem dichtgelast, want de auto kwam uit Zeeland en dat betekent zout. Toen de airco, cruise controle, lederen sportstuur, velgen laten coaten, uitlaat kwam ook aan de beurt en natuurlijk moest het interieur diep worden gereinigd. Uiteindelijk verving ik het maar. Ik trof een auto in perfecte staat en spaarde zo het nieuwe interieur bij elkaar.

Het werk ging verder. Digitaal dashboard, origineel cassettebak van Mazda, de mistlampen uit de sportset moesten worden vervangen en de koplampen werden vervangen voor regelbare koplampen.

Nog niet zo lang geleden heb ik mijn auto helaas laten spuiten. Ik moest wel. Veel steenslag, werd nog door een vrachtauto de vangrail ingedrukt en een poetsbedrijf had een hark aangenomen en er doorheen gepoetst. Dat was minder. Het duurde toch nog enige tijd voordat ik hiertoe besloot. Ik moest een goede spuiter vinden en met Uitterlinden uit De Mortel werd alles keurig opgeknapt.

Ik had mooi de gelegenheid om de boel goed uit te kleden. De bumperophanging was verrot en werd gerepareerd. Een origineel verchroomde elektrische antenne kon nu mooi worden geplaatst en Hendrik Jan bouwde de Xenonverlichting in.

Aangezien alles er uit was kon ik ook de vloerbedekking laten reinigen en dan maar direct de stoelverwarming er in. Ook slechte plekken die verborgen zaten werden schoongemaakt en gelast. De auto is nu in nieuwstaat.

De volgende stap is die van de vulpijp. Wat is het probleem? De auto komt uit de provincie Zeeland, zout tast nogal het een en ander aan en zo ook de ontluchting van de vulpijp en de pijp zelf. Ik had geen zin hierop te wachten en spaarde een nieuwe tank bij elkaar, vernieuwde ook maar meteen de vlotter en natuurlijk de vulpijp.

Een enorme stap, een flink karwei maar noodzakelijk. Bij het verwijderen van de vulpijp brak de hele boel bij de benzinetank af. De rest is nog in perfecte staat. Ik laat de tank reviseren nu het nog kan.

Mijn laatste grote project was het repareren van de stuurbekrachtigingsleidingen op de achteras. Hiervoor had ik toch wel enige voorbereiding nodig, want voordat je hieraan begint, moet je wel alle spullen compleet hebben. We lieten de achteras zakken en met wat technisch gekunstelde ingrepen was het mogelijk om deze leidingen te vernieuwen. Mensen, dit is echt geen karwei waar je met plezier op staat te wachten.

Mijn auto is geen rijdende lawaaikast, geen bij elkaar geraapte kermisbak met kleurtjes en speeltjes van designers die geld willen verdienen, noch is mijn auto opgevoerd met allerlei zogenaamde samengeraapte onderdelen uit verschillende landen met daarop Made in Taiwan of Korea, die uiteindelijk alleen maar afbreuk doen.

Op dit moment is de auto klaar, niets meer bij te bouwen, niets meer toe te voegen. Alles in perfecte staat. Stil als muis, niemand hoort mij aankomen, snel als de wind, niemand verwacht het vermogen, rustig en kalm als een echte Mazda zoals Mazda de auto gebouwd had in 1989.

Daar heb ik plezier in.

Hans Peters

Graag wil ik van deze gelegenheid gebruik maken om de volgende personen te bedanken voor hun medewerking en inzet:
Gerard Kreyveld
Marco van der Sommen
Jos en Cees Hoebeke (dealer)
Wilfred van Gerwen (dealer)
Piet Uitterlinde en Hans (spuiter)
Marcel Boom
Hendrik Jan Zwerver
Barry en Toon Smits
Leonora van der Pijl
Maria Barents
Johan Middel (Dassen)
Henk Dijk en familie (ERF)
en al diegenen waar ik nu niet op kan komen.

Overige foto's

(08-2006) Vervolg:

Er gebeurt veel in een mensenleven en mensen leren. Na al die jaren ben ik op onderzoek uitgegaan en heb testen uitgevoerd met allerlei automaterialen. Zo testte ik ook schokdempers, origineel en imitaties, of schokdempers van andere merken. Velen haalden bij lange na niet de kwaliteit van Mazda en zij die redelijkerwijs in de buurt kwamen waren niet geschikt voor 4WS. Na de vervanging van de schokdempers onder Leonora haar auto en met de uitslag van die testen besloot ik ook nieuwe te bestellen, geloof me, een heel kostbaar grapje en dat doe je niet zo maar. Origineel bleken vele malen beter en nu heb ik ook originele schokdempers met nieuwe schotels, schroefveren en rubbers gekocht. Schroefveren werden getest met een meter en al gauw bleek dat een gebruikte veer ook een stuk slapper was. Gebruikt is dus ook gebruikt!

Veel herrie komt van bewegende delen in de auto. 4 punten, trillingen worden doorgegeven vanaf de band aan de carrosserie. Oude schokdempers met hard geworden rubbers leveren dus meer lawaai op. Dit dus maal vier.
Motorsteunen blijven ook niet het eeuwige leven houden, ook dit rubber is natuurlijk niet meer van die kwaliteit en dat geldt ook voor de oliegedempte motorsteunen. Daarbij heb ik ook de rubbers van de stabilisatiestang vervangen. De auto rolt nu ook iets minder. Volgens mij was de auto zo toen ie nieuw was.

De wegligging is met een volle factor verbeterd, de demping is echt perfect en het stuurgedrag is mede door de nieuwe lagers in de dempers ook flink verbeterd.

Er viel dus toch nog wat te verbeteren en ik ben er van overtuigd dat dit één van het beste is in al die jaren wat ik heb gedaan.

 

Met veel plezier

Hans Peters