EIGENAAR & AUTO

 


Ik zal mij even voorstellen: mijn naam is Richard Holtkamp. Ik woon in Enschede en mijn hobby's zijn: biljarten en mijn auto, een rode coupé 2.0i 16v. 

Ik wil even vertellen hoe ik aan mijn coupé ben gekomen. Dit is mijn derde auto en het is tevens ook de beste die ik ooit heb gehad! Ik was op zoek naar een andere auto omdat in de auto waarin ik toen reed (Escort) geen stuurbekrachtiging zat. Aangezien er in 1994 iets op mijn schouder is gevallen, waardoor ik niet meer fatsoenlijk in de Escort kon rijden, ben ik op zoek gegaan naar een andere auto. Mijn eerste keus was een Audi coupé, maar die was toch wel wat te duur voor mij. Toen noodgedwongen maar een Kadett aangeschaft. Omdat mijn tante een Mazda Hatchback (een 1.8 carburateur zonder stuurbekrachtiging) reed, keek ik dus op straat ook wel eens naar een coupé uitvoering daarvan. Die Mazda coupé trok mij steeds meer, ook omdat ik de Opel inmiddels zat was, dus heb ik bij de dealer geïnformeerd naar de coupé. Ik schrok wel toen die vertelde dat op een coupé GLX géén stuurbekrachtiging zat maar wel de mogelijkheid tot. Inmiddels had ik de vraagbaak bij de bieb opgehaald om eens naar de technische kant te kijken en wat ik toen las sprak mij wel aan. Vooral het aantal pk's van de GT plus de 2.0 liter motor want hiervoor had ik alleen maar een 1.3 liter gekend. 

Op een gegeven moment heb ik toen de Telegraaf gekocht van Zaterdag om op zoek te gaan naar een coupé. Nou stonden er daar maar vijf in en de dichtstbijzijnde (een coupé 16v) was in Ens. Meteen gebeld om te vragen welke opties er op zaten en de verkoper zei: "alles zit er op". Inmiddels weet ik dat een dergelijke uitspraak een beetje overdreven is.

Toen kwam het volgende probleem: de volgende dag was het Hemelvaart dus ik kon niet eerder dan vrijdag komen, maar de auto kon wel op Hemelvaart aan een handelaar verkocht worden. Zou dat gebeuren dan zou hij mij echter bellen. Nou hij belde niet dus vrijdag naar Ens gereden om de auto te bekijken. Om het kort te houden, ik heb hem gekocht en moest alleen naar Emmeloord rijden om hem op naam te zetten.
De verkoper had er inmiddels voor een geeltje aan benzine ingegooid en hem netjes op de stoep geparkeerd. Nadat ik de sleutels in ontvangst mocht nemen reed mijn kennis in mijn Kadett terug en ik in de coupé. Toen ik van de stoep af wilde rijden deed ik dat dus voorzichtig. Bij de rand trapte ik op de rem zoals ik dat gewend was en zat bijna met mijn hoofd tegen de voorruit. Was die verkoper vergeten te zeggen dat er ook rembekrachtiging op zat, de terugweg was een droom: een 2.0i motor met een vijfbak terwijl mijn vorige auto's alleen een vierbak hadden. 
Terug in Enschede ben ik meteen naar mijn tante gereden, want die dacht dat stuurbekrachtiging niet zoveel verschil maakte. Nou die zat bij de eerste bocht meteen op de stoep. Mijn oom vond zijn 1.8 Hatchback al pittig en hij dacht dat mijn auto niet veel sneller was, maar na een stukje rijden was ook hij ervan overtuigd dat ik een goede koop had gedaan. 

Zo ben ik dus aan mijn auto gekomen. Ik had alleen na drie maanden al vier nieuwe banden plus een achterdemper+tussenstuk nodig. Op wat routine dingen na moest ik in de laatste vijf jaar de rechter + de linker sok, aandrijfas links, accu, remblokken voor + achter en remschijven achter vervangen. Voor de zekerheid heb ik ook de distributieriem en twee V-snaren laten vervangen. Een leuk detail is wel dat toen ik de wielen er eens af wou halen, bleek dat er beveiligende moeren opzaten maar dat hebben we met de haakse slijper opgelost. 

Op een gegeven moment heb ik mij bij de club aangemeld en ben toen vorig jaar bij de kennismakingbijeenkomst in Nieuwegein geweest. Ik kwam er toen ook achter dat mijn velgen verkeerd gemonteerd waren, hoewel ik net een paar maanden eerder voor de tweede keer de nieuwe banden er op heb laten zetten, maar ja al doende leert men. Intussen ben ik wel nieuwsgierig hoeveel coupé's 16v er in Nederland zijn en het liefst van 1988, want hier in Enschede rijden er wel veel coupé's rond, maar geen enkele 16v.

Met vriendelijke groeten,

Richard Holtkamp