Interview met:

Martijn van Dijk
(山下 拓海)

...Wie de schoen past? Of is er meer?

Waar hebben we het over? 

De Mazda 626 Club Nederland en de MazdaClassics kennen we. Ze zijn regelmatig op de voorgrond, ze houden het leven van oude Mazda's in ere. Hoe wordt het georganiseerd, wat leeft er nu in deze clubs en hoe komt het dat dit zo een explosieve groei heeft doorgemaakt?

 

Een gesprek met Martijn van Dijk, secretaris van de Mazda 626 Club, moet opheldering geven.

 

I: Martijn, je wordt lid van een club en dan ben je zomaar opeens secretaris? Konden ze niemand vinden of zo? Hoe ben je hier bij gekomen?

M: Natuurlijk niet. De functie kwam beschikbaar tijdens de jaarlijkse ledenvergadering destijds en omdat ik het bij de club erg naar mijn zin had heb ik me aangeboden als nieuwe secretaris. Ik doe dat nu een jaar of 3.

 

"Hans en ik weten wat we aan elkaar hebben"

I: Is het makkelijk om met Hans te werken? Hij schijnt erg moeilijk te zijn en alleen zijn eigen weg bewandeld?

M: Och, zo erg is dat allemaal niet en ik ben zelf ook niet van de makkelijkste, iedereen heeft zo nu en dan wel eens tegengas nodig. En ja, dat krijgt Hans natuurlijk wel eens van me, maar andersom ook als het nodig is.

 

I: Dus, jij bent een van de weinigen die een grote mond tegen hem durft op te zetten?

M: Jahoor, waarom niet? Hij bijt niet.

 

I: Hans is van vele markten thuis, heeft veel ervaring in het PR gedeelte en is vroeger een goede schaker geweest. Zo iemand komt altijd met tegenzetten en alternatieven. Word je er nu niet moe van om met zo iemand te moeten werken? Ik bedoel, dood het jouw eigen creativiteit niet?

M: Ja goed he? Hij zou als advocaat of politicus geen slecht figuur slaan. Hij kan praten als geen ander maar als je je mening goed hebt onderbouwd dan gaat ie echt wel overstag. Wat dat betreft kunnen we het goed met elkaar vinden maar dan moet je niet met flauwekul, klets of onwaarheden aankomen. Daar hebben we allebei geen zin in. Speculeren op uitspraken, dan zit je bij ons allebei fout.

Ik kan in deze club mijn creativiteit juist heel goed kwijt. Door elkaar tegengas te geven hebben we juist altijd alternatieven en een back-up. Soms splitsen we bijeenkomsten en plakken ze op een later tijdstip weer aan elkaar. Dat maakt stabiel en zeker, het komt de creativiteit juist ten goede.

 

I: Ben jij diegene die alles uitwerkt?

M: Nou alles…. “van alles” wel ja, ha ha ha. Wanneer een van ons een idee heeft dan eindigt het nogal eens op mijn tafel. Meestal ha ha ha...

 

"... Op dit moment is het een echte club aan het worden..."

I: Hoe zit het nu? Ben je ook lid van de MazdaClassics en doe je daar ook het secretariaat van?

M: Tja, Dat met die Mazdaclassics is een apart verhaal. Eigenlijk is dat een hobbyclubje van Hans en omdat het geen echte “club” is zoals de 626 club, gold dat daar eigenlijk niet voor. Ik ben daar uit nieuwsgierigheid destijds eens gaan kijken en maak regelmatig foto’s, meer eigenlijk niet. Nu hebben Hans en ik vaak contact, we bellen elkaar geregeld en dan vliegen de ideeen rond en ontstaan er de mooiste composities. Op dit moment is het een echte club aan het worden en daar heb ik mij nu officieel bij aan gesloten. Momenteel gaat het daar ook erg goed mee en de leden lopen binnen. Oh ja, en ook hier ligt er wel eens het een en ander op mijn bureau, ha ha ha, als dat jouw volgende vraag mocht zijn.

 

I: Je hebt nogal wat auto's gehad, hoe zit het met die 4WS?

M: Ja dat klopt, meerendeel allemaal 626-en. Die 4ws? Tja, liefde op het eerste gezicht eigenlijk. Ik heb mijn kans afgewacht en de wagen van Hans vorig jaar overgenomen. Pas toen ik in die auto gereden had, begreep ik wat Hans al die tijd bedoelde. Zijn passie voor 4ws is echt niet voor niks zo groot! Ik had overigens al eens 626 hatchback en vond dat toch wel erg leuk. Dit was eigenlijk het logische gevolg.

 

"...eigen zaakjes zelf regelen."

I: Hoe zit het met dat stuk in Autoweek? Heb je jezelf ingekocht of heeft Hans dit geregeld?

M: Ingekocht?!! Ja natuurlijk, ik betaal elk jaar netjes mijn abonnement hoor. Nee, Hans staat hier helemaal los van, hij wist dit niet eens. Ik kan prima mijn eigen zaakjes regelen hoor, daar ben je immers secretaris voor. Remember? Ik wilde wel eens zien, nu met de Renault in mijn achterhoofd, of mijn auto mooi meegenomen kon worden. Dat lukte en het bleek een prima auto te zijn. Maar ja, dat wisten we al.

 

I: Dat is dan aardig gelukt moet ik zeggen. Maar er was ook enige kritiek.

M: Goed he? Dat komt omdat er enkele personen bang zijn met hun auto af te gaan en vervolgens door de mand vallen. Perfect hoeft het echt niet te zijn en de mankementen waren nihil. Wij van de club hebben hier geen problemen mee. Voor zover ik weet zijn er al 3 of 4 personen van onze club bij Autoweek geweest en allemaal prima. Zoals iemand eens zei: “Geweldig om zo onvoorbereid er naar toe te stappen en je helemaal bloot te gooien. Om met een perfecte auto  aan te komen is geen kunst aan.” Daar heeft ie mijn inziens wel gelijk in maar het zegt toch ook wel iets over de club. Om een 4WS te nemen is niet zonder uitdaging en om je dan bloot te geven is niet eenvoudig want je neemt als secretaris toch ook je clubje mee, al is het op de achtergrond.

 

I: Als je alles bij elkaar neemt, wat vond je de leukste Mazdadag?

M: Poeh, dat is moeilijk kiezen. Elke dag of bijeenkomst is uniek. Ik heb destijds enorm genoten van de classics bijeenkomst in Rilland, de Gelderse tourtochten zijn beiden super mooi en gezellig geweest en uiteraard was de introductie van de Mazda 6 in januari 2008 super om te mogen meemaken. Tja, zo kan ik nog wel even doorgaan. Van de classics zijn natuurlijk het 40-jarig jubileum en de rondleiding bij Mazda hoogtepunten.

 

I: Wat doet de 626 club eigenlijk voor al dat geld? Ik vind het nogal een prijs. Houden jullie hier ook iets aan over?

M: Al dat geld? Welk al dat geld? Je staat ervan te kijken wat je aan kosten maakt als eenvoudige autoclub. Je bankzaken, KvK, Internet, clubbladen, porto en het organiseren van evenementen. Deze moeten allemaal worden bekostigd voor een heel jaar en dan blijft er op het eind weinig geld over hoor. We spelen ieder jaar mooi quite en als er teveel dreigt binnen te komen gaat het lidmaatschap omlaag, zoals dit jaar. Half Nederland gaat falliet en wij konden met 7,50 euro minder toekomen. Dat vind ik nu geweldig. Nu is Joost ook wel een kei in cijfers en Hans hamert ieder jaar weer dat het lidmaatschap omlaag moet kunnen. Op een bepaald moment vallen zaken samen, een beetje sponsering en dan lukt het opeens.

 

I: Hans had het over 626 en Classics samen, het gaat dus moeilijk met de 626 club. Interesse blijkt ook af te nemen. Wat moeten we hierbij denken? Wanneer gaat dit samen?

M: Nou nee, het gaat niet slecht met de 626 club, het gaat juist prima maar we moeten ook verder denken dan onze neus lang is natuurlijk. Dit onderwerp komt iedere keer weer terug en is al tijden een discussiepunt. Vele 626-en worden langzaam aan klassiek of in elk geval belastingvrij, als dat dan nog kan. De nieuwere GD modellen verdwijnen langzaam het land uit en zo heel veel liefhebbers blijven er niet over wanneer er een APK om de hoek komt kijken. We hebben een stabiele vaste kern die overeind blijft maar of we ooit met de Mazda classics samengaan durf ik niet te zeggen. Dat zal denk ik een ingewikkeld verhaal worden en het gezicht van de club of beide clubs zal dan drastisch komen te veranderen.

 

Mazda 626 Triton - de stijl, souplesse en de ingetogen sportiviteit. 

I: Wat vind je de mooiste auto?

M: Eerlijk gezegd toch nog altijd de Mazda 626 Triton. Ik heb er zelf twee gehad, en elke keer als ik ze terugzie op de foto krijg ik toch een warm gevoel van binnen. De stijl, souplesse en “ingetogen” sportiviteit zoals Mazda het noemt... mooier kan toch niet?

 

I: Nog even naar die toertochten. Ik had vernomen dat je de Utrechtse heuvelrug hebt opgezet en dat dit wordt herhaald. Slechte opkomst of gebrek aan creativiteit een nieuwe te ontwikkelen?

M: Dat klopt, je bent goed op de hoogte zeg! De tocht is als try-out uitgezet voor de Mazda 626 en getest met de Mazda Classics. Vanwege het slechte weer is de opkomst destijds helaas erg laag geweest onder de Classics maar de tocht was gewoon ontzettend leuk om te doen en dat wil ik de andere leden toch niet onthouden. Wellicht een kleine aanpassing maar iets dat goed is hoef je in principe niet te veranderen. Misschien wordt het wel een combi of een open tocht, dat weet ik nog niet. Dankzij de positieve reacties kan ik nu alle kanten uit.

 

I: Kan dat zomaar? Misschien zijn er andere zaken met de Classics die jij helemaal niet kent.
M: Ja hoor, Hans zegt waarschijnlijk gewoon “doen!” en anders zet ik ‘m gewoon aan het werk. Hij werkt voor mijn ideen en ik voor zijn ideeen. Niets mis mee.

 

I: Je hebt nogal wat mee mogen maken met die Mazdaclub. Conventie, 40 jaar Mazda en o.a. Hoebeke. Het 5-jarig bestaan leverde een foto van jou in het Utrechts Dagblad op. Geen herrie met Hans? Je komt wel steeds dichter bij. Nu weer kom ik je tegen in Autoweek. Zit er een eigen clubje in?

M: Oh man alsjeblieft niet. Het is al lastig genoeg om de hele club met een 3 koppig bestuur te behelzen, nee dit is prima zo. Herrie met Hans krijg je niet gauw. We weten goed wat we aan elkaar hebben. Tijdens de bijeenkomsten van de club is er een leuke vriendschap ontstaan, en zowel Hans als ik hechten veel waarde aan echte vriendschap. Dan is er geen ruimte voor jaloezie of dat soort gekke dingen. Het is toch juist leuk dat je een hobby samen kan delen !

 

"en daarna hoor je ze nooit meer." 

I: Hoe zit het met de concurrentie in Mazdaclubs? Op Internet barst het er momenteel van of vind je dit geen club?

M: Tja, Internet is een communicatiemiddel. Echte clubs zoals die van ons DOEN ook iets en dan heb ik het niet alleen over het organiseren van tochten en bijeenkomsten. Onze club heeft veel kennis en we zijn er ook allemaal voor elkaar als er hulp nodig is en daar waar nodig. Forums op Internet vind je overal, maar zoals je ook bij ons ziet komt men daar alleen maar als er problemen zijn, en daarna hoor je ze nooit meer. Dat heeft voor mij geen enkele meerwaarde. Maar of er nog een ClassicsClub of 626Club is betwijfel ik hoor.

 

I: Wat is dan het verschil met jullie club?

M: Zoals ik al zei, het is bij ons veel persoonlijker. Alle clubleden kennen elkaar en het is ook leuk elkaar weer te zien op bijeenkomsten, je maakt met iedereen een praatje. Wij komen overal, we maken kennis met mensen die kennis hebben en dit delen. Meestal is het een verduidelijking van hun produkt. Daar leren we dan van. Zie het als een soort van technische uitstapjes.

 

I: Nog iets voor de toekomst? Kunnen we jullie weer ergens verwachten?

M: Ja zeker, we gaan gewoon door. Nu in de winter is het meestal wat stil maar volgend jaar voorjaar gaan we er weer op uit!

 

I: Tipje van de sluier?

M: Hans heeft nieuwe connecties opgedaan. Motor en bak revisie, voor zowel handgeschakelde bakken als automaat. Poetsbedrijf (oldtimerkennis aanwezig) en een spuiterij. Dus we krijgen volgend jaar een schitterend programma gepresenteerd en daarnaast nog wat andere zaken maar deze houd ik liever nog even achterwege.

 

I: Ja ja...

M: Inderdaad, ja ja...