EIGENAAR & AUTO

 

 

Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Martijn van Dijk, ben 26 jaar en kom uit Houten.
Mijn hele leven al ben ik gek van auto’s, met name Mazda zoals misschien al te verwachten was. Dit is, denk ik, gekomen door mijn oudoom (die komt straks nog verder in mijn verhaal naar voren). Hij reed al Mazda toen ik nog een kleine jongen was. Regelmatig heb ik dus bij hem in de auto gezeten als hij me kwam ophalen voor logeerpartijtjes bij mijn oma; hij woont in hetzelfde stadje.

Ik weet nog hoe ik als jongen van ‘n paar jaar oud al op de uitkijk stond naar zijn auto. Als ik geluk had mocht ik dan bij
hem op schoot zitten en het laatste stukje naar huis sturen in de grote 626, waar hij er 3 van gehad heeft: een blauwe sedan
2.0 SDX uit '82, een 'champagnekleurige'  GC 2 .0 GLX sedan uit '87 en een 'champagnekleurige' GD sedan uit '92.

Mijn 1e auto kocht in Juni 2002, ik had net enkele maanden mijn rijbewijs.
Ik werd getipt door een vriend , hij had een collega die een Mazda 626 te koop had staan. Dit bleek al gauw een koopje.
Hij vroeg er 300 euro voor, alleen was de APK wel verlopen. Ik heb uiteindelijk de gok genomen voor dat geld en ik was de trotse eigenaar van een blauwe Mazda 626 2.0-12v Glx Sedan uit 1989.

De auto kwam prima door de keuring, en ik heb er een aantal maanden plezier van gehad. In oktober van dat jaar kreeg ik een flinke aanrijding, ik had een auto van rechts niet gezien… Wieldop kwijt, koplamp gesneuveld en een lelijke deuk! Dat was me een enorme doorn in mijn oog. Dus gingen we opzoek naar een nieuwe.

Aldus opzoek naar weer een 626,maar het toeval bracht dit keer geen gewone 626, maar een speciale uitvoering, genaamd: Triton.
En hier komt mijn verhaal weer op mijn oudoom. Hij was namelijk in het bezit geweest van zo'n 626 Triton, een sedan uit 1992. Deze had hij vanwege de lage instap ingeruild op een nieuwere 323 sedan.
Deze 626 was van het moment dat hij erin reed mijn droomauto geworden, dus ik had mijn zinnen gezet op zo’n ding.

Wat wil nu het geval:

Op een goeie dag in November 2002 was ik aan het chatten geslagen en raakte ik aan de praat met een jongen die afkomstig was uit het stadje waar mijn oudoom woont. Hij zou mij wel aan een leuke auto helpen. Ik deed mijn verhaal dat ik het liefst een 626 Triton wilde hebben en vertelde hem dat ik wist waar hij een dergelijke auto kon vinden. (ik wist namelijk welke mensen de auto van mijn oudoom hadden gekocht).
Enkele dagen later kwam diezelfd
e jongen met het verhaal dat hij inderdaad die auto had gezien, volgens zijn zeggen bij de lokale Mazda dealer. Ik ben gelijk polshoogte gaan nemen de volgende ochtend. En jahoor, het bleek dus inderdaad de voormalige auto van mijn oudoom te zijn! (ik herkende het kenteken).

De plaatselijke dealer vertelde me dat de auto nogal wat mankeerde en
de eigenaar had hem daarom ingeruild voor een andere.
Ik heb toen gelijk mijn slag geslagen, en de auto voor 500 Euro gekocht. 
Een defecte radiator bleek de oorzaak van alle ellende te zijn geweest,
daar was de vorige eigenaar te lang mee doorgereden en had hiermee de koppakking opgeblazen. Er waren nog wat meer zaken die niet deugde aan de auto, dus besloten vrienden mij te helpen en er een ruilmotor in te bouwen voor me. Na een kleine 2 weken hadden ze de auto al klaar,  en kon ik de auto ophalen, gekeurd en al. Het was toen half december 2002.

Ik ben uiteraard gelijk naar m’n oudoom gereden. Die herkende gelijk z’n oude auto en uiteraard hebben we samen de auto staan bewonderen. Hij wist alles nog te zitten en hij zei ook gelijk dat ie het altijd nog een schitterende auto vond.

Een paar jaar later belandde ik door wat onderhoudsperikelen uiteindelijk bij de Mazda dealer in Nieuwegein.
Na een grote inspectie bleek dat het toch nog niet zo geweldig gesteld was met de auto als ik had gedacht.
Zo bleek er een 1.8-8v motor in te zitten, terwijl er oorspronkelijk een 1.8-12v in hoorde.
Dit had tot gevolg dat er nog het nodige werk te doen was aan de auto, met natuurlijk het bijbehorende prijskaartje....
Niet uit het veld geslagen ben ik de auto toch blijven onderhouden en ben ik erin blijven rijden tot en met september 2007.
Met de APK veer in het vizier en toch weer verwachte onkosten, heb ik helaas deze auto moeten verkopen.
Hopelijk heeft hij in het warme buitenland nog een goed tweede leven!

In Mei 2004 kocht ik er een 2e 626 bij. Weer een Triton uitvoering, maar
dan een Hatchback versie in dezelfde kleur (prestige silver)
als de sedan die ik had.
De auto was van April 1992, net een paar maandjes nieuwer dan de sedan.
Ik ben deze auto voor weinig geld tegen gekomen op marktplaats en ben
er helemaal voor naar Zwolle gereisd!
Bij de APK keuring bleek helaas dat er nogal wat mankeerde aan de auto,
maar gelukkig heb ik met behulp van de Mazda dealer de auto op de weg
weten te houden.

Toch, omdat ik geen twee oude auto's kon blijven onderhouden, ging ik opzoek naar wat nieuws. In Maart 2005, ruilde ik uiteindelijk toch de hatchback in voor een nieuwe generatie 626.
Een blauwe 626 1.8-16v GLX pronkt nu voor de deur! Toch een heel verschil met de oude 626. Alles erop en eraan, ABS, Airco en zelfs 4 airbags!

Na toch al weer een aantal jaren bij deze club, lijkt het Mazda virus mij zich volledig in zijn macht te gaan krijgen.
Er blijken zoveel mooie en speciale Mazda's rond te rijden, dat ik eigenlijk niet meer weet wat nu het mooiste en het beste is dat bij mij past! 
"Je zou eens moeten rijden met een 4ws!" riep Hans al tijden tegen me.
Nou lijkt zo'n vierwielstuurder wel erg mooi en geavanceerd, maar toch heb ik gelukkig niet impulief gehandeld.

In April 2007, kruiste er een rode hatchback met 4ws mijn pad.
Sinds september het jaar ervoor, was deze auto bij onze club en was ik eigenlijk stiekem al gevallen voor deze bolide.
Hans heeft met name technisch het nodige opgeknapt aan deze auto, omdat de wagen helaas wel wat verwaarloosd bleek te zijn. Na een proefrit in deze auto, was ik eigenlijk meteen verkocht. Ik moest en zou hem hebben!
Dus in samenspraak met Hans heb ik de wagen overgenomen, en ben ik nu beland in een bijna compleet restauratieproject.

Technisch is de wagen inmiddels nagenoeg in topvorm, cosmetisch ook al sterk verbeterd, het grote werk zit hem nu in het mooi maken en houden van deze unieke auto. Ik ben er in elk geval apetrots op en het mag gezegd worden, zo'n 626 met 4ws, is toch echt een hele belevenis!

In 2009 gaat het Mazda virus opnieuw tekeer in mijn lijf. Na de fantastische ervaringen met mijn rode GT, kruist er opnieuw een 626 GT mijn pad.
In de garage staat sinds kort een witte 626 hatchback van het type GC. Omdat deze auto vorig jaar gered is van de sloop en deze al tijden stond te wachten op een nieuwe eigenaar, heb ik me over deze auto ontfermd.  Een bijzondere verschijning van deze eerste 626 met injectiemotor, AAS en originele Airco aan boord.
Optisch krijgt de auto nog de nodige aandacht, net als destijds bij de rode 4ws is gebeurd. Technisch is er eigenlijk geen vuiltje aan de lucht...

De blauwe 626 is inmiddels vertrokken. Een goede vriend mag nu hopelijk nog jarenlang sturen in deze degelijke wagen.
Mijn vervoer bestaat dus nog uitsluitend uit 626 GT's.
Eerlijk gezegd gaat dit  beter dan ik zelf gedacht had; hoe dan ook blijft het met een oude auto altijd een gok.
Het is nu Januari 2010, we hebben een koude winter met veel ijs en sneeuw. Uiteraard staat mijn rode paradepaardje veilig binnen en is het aan de witte GT om zijn diensten te bewijzen.
Dat doet deze auto eigenlijk boven verwachting. Daar waar vaak nieuwe en geavanceerde auto's het laten afweten, rijd ik met deze auto eigenlijk overal doorheen.
Altijd starten binnen 2 seconden en gelijk wegrijden, wat een techniek!
Uiteraard moet je wel goed blijven letten op het onderhoud en met een APK in het vooruitzicht weet ik dat er nog wel het een en ander te doen staat, maar och,
zo schokkend is het gelukkig allemaal niet. De auto is in elk geval optisch weer bijna in originele staat, voorzien van een splinternieuwe kofferdeksel
en een andere motorkap, het originele stuur is teruggevonden en geplaatst,
Er blijven enkel nog wat kleine puntjes over die verder niet direct van belang zijn voor het behoud van de auto. Mensen, zo blijft een hobby leuk!

 

 

Links:

Wil je meer weten over mij en mijn andere auto's? Klik dan hier.

Wil je meer weten over de geschiedenis van mijn 4ws? Klik dan hier , of hier

Wil je meer weten over het onderhoud van mijn 4ws? Klik dan hier.

 Martijn van Dijk