Het project - 'Joost'!

 

Met het hebben van een auto ben je er nog lang niet

Een zeer passende titel wanneer je Joost kent. Joost is al veel langer bekend met Mazda als menigeen zou denken. Begonnen met een coupé, nu al sinds jaren een 626 GT met 4WS. Joost, penningmeester van de Mazda 626 club, heeft een tijdje niet kunnen genieten van zijn auto, helaas.

Direct na aanschaf moest er het nodige aan technisch onderhoud worden gepleegd. Na een paar jaar was het ook hier zover, roest, gaten, lekkages enz... Een bedrag werd opzij gezet. In 2005 zouden al reparatiewerkzaamheden plaatsvinden, de benzinetank, de leidingen op de achteras en de vulslang waren noodzakelijk. Tijdens deze werkzaamheden werd door ondergetekende nog een aantal mankementen geconstateerd die, niet anders dan, direct uitgevoerd moesten worden. Laswerk op de kokers, dorpels en bodemplaten. Een volledige bodembehandeling was noodzakelijk.

2006, het jaar van de lasser

Ook kleine mankementen volgenden langzaam aan op, een ongeluk aan de achterkant, een kras over de deuren, verzekering keerde uit en het was nu of nooit. Een hele bodem met alles er op of eraan, deuren, bumpers vervormt, tsja... ieder ander zou de auto er uit doen.

Het hart op de juiste plaats

Bovenstaande tekst staat er niet voor niets. Afgezien van het feit dat Joost weet een bijzondere auto in zijn bezit te hebben, weet hij ook dat wanneer je opnieuw moet beginnen, ook weer voorgaande problemen krijgt. Je koopt altijd een ander zijn ellende en ellende is voor iedereen hetzelfde. Het krijgen van een Mazda met 4WS, die tijd loopt ook af. De auto's zijn nu wel zo'n beetje de club gepasseerd en ze liggen buiten ook niet meer voor het oprapen. Ondergetekende werd verzocht zijn oog hierop te laten vallen en het volgende lijstje kwam naar boven drijven;

Onderste frontbalk op 3 plaatsen
Koker linksvoor onder de accu
Wielkast links achter de schokdemper
Wielkast bij schotel boven in
Wielkast rechts achter schokdemper
Dorpel links voor, gat dicht lassen (40 cm!)
Bodemplaat links achter bestuurderstoel
Bodemplaat rechts achter passagierstoel 
Bodemplaat links en rechtsvoor ontroesten
Koffer rechtsonder vernieuwen
Koffer linksonder
Ophanging trekhaak ontroesten
Bovenste frontbalk richten
Leidingen 4WS ontroesten een repareren
Remmen ontluchten
Uitlaatdeel middenpijp vervangen
Chassisdeel rechterachterlicht vervangen
Bumperaansluiting rondom tankdop

Wellicht ben ik nog wat punten vergeten maar in grote lijnen is dit het wel zo'n beetje. Ik rapporteerde mijn bevindingen aan Joost, zocht een goede vriend van me op en hij accepteerde het karwei onder de voorwaarde dat ik al het voorwerk zou doen. Verder werd er ook afgesproken dat het werk tussendoor genomen zou worden. Vaste klanten kon hij hier voor niet aan de kant zetten. Totaal aantal uren 40, 24 uur het eerste deel, de rest in losse uren. Deal gemaakt. Ik verwijderde het hele interieur, de 4WS leidingen, en richtte de voorkant, repareerde de bumperbalk voor achter zodat het er weer redelijk uitzag. De rest is een kwestie van geduld en met een beetje geluk vind je nog wel een hatchback in dezelfde kleur om het een en ander over te zetten.

Het werk kon beginnen

Het viel op sommige plaatsen nogal mee, de randen onder de dorpels werden weer recht gezet en behandeld, roest werd verwijderd en onder de leidingen van de 4WS kwam het een en ander bovendrijven. Ik herkende het. Dat had ik ook bij mijn auto. Links achter was ook een tegenvaller, na reinigen kwam de volledige stoelophanging vrij. Bodemplaten voor en onder de accubak viel nogal mee, hoewel flink werken was het niet nodig de bodemplaten voor te lassen. Een andere flinke tegenvaller was de kofferbak rechts net achter het wiel. Bij Van Deijne stond nog een prima hatchback en een medewerker hakte het hele stuk, met achterlicht en alles, eruit. 

Dat werkstuk kostte meer dan een dag alleen, slijpen, vormen, aanpassen, lassen op onmogelijke plekjes, nee dit is geen prettig werk. Moet zeggen dat ik blij ben dit niet te hoeven doen. Bij deze adviseer ik dan ook iedere autoliefhebber die hoeken goed in de gaten te houden.

We gaan verder, bumperdelen konden geklopt worden, met wat hand en spandienst werd het frontdeel weer op zijn plaats gezet. De leidingen van de 4WS werden gerepareerd en geplaatst, een nieuwe accu was ook noodzakelijk en deze werd er na de reparatie ingezet.

Blijft er niets over. Jawel, het was helaas niet meer mogelijk om het stukje achterlichtframe te plaatsen en het deel in het zijscherm voor de bumperophanging bij de tankdop. De auto moest voor een bepaalde tijd terug zijn. Het achterlicht moest er maar tijdelijk in gekit worden en het gat onder de tankdop afgedicht. Dat staat er nog op de lijst. Wanneer deze reparaties uitgevoerd worden volgt er een algehele inspectie.

De auto werd door mij en HJ opgehaald bij Pijma. De eigenaar, Marco, introduceerde zichzelf en het werk aan de auto van Joost werd ook geshowd. We waren onder de indruk. Geen koekenbakkerwerk, geen klodders maar echte lasnaden rondom. Plaatwerk wordt er hier ook ingelast en niet er opgeprikt met om de twee centimeter een prikkie en afgesmeerd met pek. Het is prima werk wat er wordt geleverd. Netjes afgewerkt, mooi bouwwerk.

Mochten er nog vragen zijn naar aanleiding van dit artikel schrijf dan naar: info@mazda626.nl

Hans Peters