Met revisie stukken beter af n
veel voordeliger uit .

 

Op een dooie zaterdag besloot ik toch maar eens rond te rijden in de hoop dat er iets in de omgeving mij op een idee kon brengen. Mijn auto startte niet onmiddellijk. De laatste tijd krijgt ie nogal kuren. Klik, klik, klik en dan pas starten.

De startmotor

Ja, ook die gaan wel eens kapot. Soms is het de elektronica of de koolborstels, soms de bendix of het anker.
Een nieuwe startmotor kost nogal wat, zeker een 400 euro. Tweedehands bij Van Deijne zijn ze zeker niet duur wanneer je het zou moeten vervangen. Let in ieder geval goed op het model en type dat je hebt. Er zijn veel verschillende; ieder type auto heeft zo zn eigen startmotor. Plaats van monteren, tandwiel is groter of kleiner, maar ook de lengte kan een beslissende rol spelen.

Revisie is voortijdig altijd beter! Zon ding zit vrij eenvoudig in elkaar, althans, de meesten. Je schroeft het spul uit elkaar en stopt er twee nieuwe koolborstels in. Zo klinkt het, zo ziet het er uit maar zo is het niet. 

Tijdens het starten loopt er een hoge stroom. Er is veel voor nodig om een motor aan te slingeren. Je begrijpt dat er dan een flinke klap op komt. Op zich is dat geen probleem, daar is ie voor gemaakt, maar door dit 10 jaar lang te doen ontstaat er op diverse plekken slijtage. Zeker omdat ie altijd aan de motor gekoppeld zit, wordt het nogal eens warm daar. Wanneer de startmotor boven op een motor zou liggen, dan kon je m gemakkelijk verwisselen. Natuurlijk is dat niet zo. Meestal zit ie aan de zijkant achter de motor. Lekker plekje waar je niet graag iedere maand achter duikt.

Even kennismaken met Antoni Kuipers of Anton, zoals ze hem noemen

In Eindhoven woont een echte kenner, een prof op zijn vakgebied. Hij haalt, wanneer nodig, de hele zooi uit elkaar, reinigt de onderdelen afzonderlijk, meet ze op, test ze en geeft de verpakking ook een net kleurtje. Voor minder dan 75 euro heb je bij hem al een gereviseerde startmotor.

Anton doet naast startmotoren ook dynamos. Dit is van het uiterste belang voor onze autos.

Zo om en nabij de 180.000 en verder is de kans groot dat de dynamo niet meer de spanning levert die noodzakelijk is. De accu laadt slecht bij en starten is dan ook geen pretje.
Voor de injectiemotoren onder ons is dit wel heel belangrijk. Wanneer de spanningsregelaar het begeeft door bijvoorbeeld oververhitting omdat de koelribben van het huis dichtgeslipt zijn door modder, dan maak je een goede kans dat er 40 volt ipv 14,2 volt naar de accu gaat.

Gevolg: een kapotte accu en in 9 van de 10 gevallen ook een kapotte motormanagement computerunit.
Het is daarom raadzaam dit na zon 10-15 jaar even na te laten kijken en eventueel te laten reviseren door een kenner zoals Anton. Anton heeft ook gereviseerde startmotoren op voorraad. Wanneer je de oude inlevert, krijg je korting op de nieuwe.

Garantie? Jazeker. Peter had in 2002 zijn startmotor laten vervangen maar deze gaf, ondanks de goede zorg, toch nog een probleem. We kwamen rondom een jaar later terug, hij controleerde zijn merk en we kregen zo een andere mee. Geen betaling. Dat is heel netjes en het zegt toch wel wat.

Ik heb een paar fotos mogen nemen en deze hier tussendoor geplaatst. Zoals je kunt zien heeft hij van zijn hobby zijn werk gemaakt en van zijn werk is nog steeds een hobby. Hij zit er bijna iedere dag. Mazda, Opel, Amerikaanse auto's, huh! Hij kent ze echt allemaal en draait zijn hand er niet voor om. Na zon 33 jaar kun je echt wel wat.

Adresgegevens:
Antoni Kuiper, Plataanlaan 8, Eindhoven

Met vriendelijke groeten,

Hans Peters