De rode 4WS van Martijn van Dijk

 

Jawel, het moest er eens van komen, een rode 4WS. Ik was erg blij voor Jos Wolter dat hij een rode 4WS te pakken kreeg, ik gunde het hem van harte. Toen de auto aan kwam vond ik 'm erg tof en nog. Jammer van het iets of wat verschoten rood maar Jos had 'm nadien echt goed onder handen genomen en dat zag er al beter uit. Hij wilde de auto gangbaar maken en houden om nu en dan eens met de 4WS naar clubdagen te komen. Dat vonden dus de aanwezige toehoorders ook.

Voorstel

Om te zien wat voor vlees er in de kuip zat bekeek ik de auto en qua carrosserie zag het er prima uit, banden ook, zo op het eerste gezicht. Onderzijde kon ik niet zien, wel dat de voorruit er los in lag en het dak, hoe kan het ook anders met zo'n schuif/kantel geval, slecht was. De auto was kletsnat van binnen, had een tijdje gestald gestaan en er moest flink aan worden gewerkt. Iets wat door de jaren heen kan worden uitgevoerd.

De superb keuring van Keuringstation Friezenkamp en ondergetekende.

Wat was er nodig om de auto door de APK te krijgen? Er zat nog een APK op tot vroeg december maar toch. Alle stuur- en fuseehoezen moesten vervangen worden. Ja ook die van achter. De uitlaat lekte, de 4WS was kapot en ook daarvan lekten de leidingen op de achteras. Verder waren de remmen niet helemaal. Na controle bleek dat de linker remklauw voor kapot was. Tevens moesten aan de voorzijde zowel de schijven als blokken worden vervangen. Startmotor was kapot, m.n. de relais. Daarnaast kwamen karweien om de hoek als distributieriem, een elektriciteitsprobleem wat opgelost diende te worden, de versnellingsbak was niet van een GT, maar toch... al met al een te duur feestje voor familie met kinderen en te veel werk om zo er maar eens wat lol mee te maken. 


Op basis van al deze gegevens besloot de familie Wolter de auto toch maar over te dragen en verschillende opties werden besproken. Gelukkig heeft de familie wel enigszins inzicht in het behoud van de waarde van deze rode 4WS hatchback. Ik had een garage vrij, ik had nog een dak liggen en een voorruitrubber. De leidingen had ik al eens dubbel gekocht, puur uit noodzaak en konden daarvoor worden gebruikt. Zo zou het dan toch nog goed komen. Ondanks deze voorstellen liepen ook voor mij de kosten nogal op en ik kan me goed voorstellen dat menigeen de auto zou doorsturen naar Polen. 500 euro = 500 euro maar dat zou jammer zijn.

 

Historie aan werkzaamheden:

Wat heb ik al gedaan?

Za 28 oktober 2006
Het hele interieur er uit gehaald en de vloerbedekking gereinigd. De auto voor twee weken laten drogen.

Ma 30 oktober 2006
De startmotor er onderuit, ruitenwissers weggehaald en de glasplaat (was ingekit) losgesneden van het frame.

Za 4 november 2006
Een andere accu geplaatst, de remschijven en blokken door goede vervangen (dat blijken veel liefhebbers dus gewoon niet te doen. Er zijn er zelfs bij die zo hun oude rotzooi kwijtraken?!). En tenslotte ook de remklauw linksvoor vervangen. Dan nieuwe remolie er in gedaan.

Vrij 10 november 2006
Andere startmotor geplaatst.

Za 11 november 2006
Fusee- en stuurkogelhoezen achter en voor vervangen. (Nee, wij smeren niets dicht!) Verder de leidingen op de achteras vervangen en nieuwe olie op de stuurbekrachtiging gezet. In de middag de auto uitgezogen en de vloerbedekking er in gelegd. Karretje ziet er van binnen weer prima uit. Alles bij elkaar 7 harde uren!

Discussie:
Alles ging nog gewoon netjes los. Een beetje moeilijk hadden we het deze keer met het vervangen van de leidingen. De kogels waren ook stevig en goed en remmerij achter was in prima staat. Kleine m6-jes braken af bij de beschermplaat van de stuuras naar achteren. Deze worden nog vervangen door zelftappers. Geen gekke dingen ontdekt in de carrosserie, geen gaten in de kofferbak of uitlaatophanging. Tank zag er prima uit.

Planning:
Zondag: dak er helemaal uit halen en voorruit los. Dakplaat binnenzijde bewerken.
Maandag: Afspraak maken bij Aram voor professionele plaatsing.

Zo, dat is inmiddels ook al af. De voorruit eruit, randen gereinigd en schoongemaakt tot op het blanke metaal. Op naar Aram, ruiten en daken specialist. Ze hebben daar nog wat voorbewerkt, ontvet en zo en een dag later pas de ruit er in geplaatst. Kreeg nog garantie omdat het werk prima was. Dat is aardig. De meeste bedrijven zetten zelfs nog geen tweedehands ruiten.

Dak is er ook uitgesneden. Het is met al die schuifkanteldaken zo, tussen door kruipt het vocht, wacht rustig zijn tijd af. Zoals al eerder gezegd, die daken moet je gewoon er opnieuw in laten zetten. Ben je voor een paar tientjes klaar en kan het er weer jaren tegen. Dit dak heeft helaas al veel geleden maar er is nu eenmaal de wet van goede zaken en deze leverde mij een spiksplinter nieuw schuifkanteldak, uit doos, voor nop. (Ok, 55 kilometer hier vandaan), de plaat had ik al gereinigd en bewerkt, tijdelijk een ander dak er ingezet, nu even bijsparen.

Ondertussen nog even de hulpkoppelingcylinder gereviseerd. Nieuw is altijd beter maar dit is voor de time being een prima voorzet. Even de ruiterwisserarmen gespoten, nieuwe ruitenwissers er op.

Planning continue

Vrijdagavond of zaterdag: Cruisecontrol in bouwen.
Woensdag over een week: APK afmelden bij Friezenkamp.
Zaterdag over een week: volledig afbouwen.
Zaterdag over twee weken: nalopen en testen.

Oei oei, niet alles is rozengeur en maneschijn bij de 4WS-sen.
Na een enkele regenbui stond de auto weer volledig onder water. Dus toch maar de ventilator weggehaald en ja hoor, precies wat ik dacht, als het rot is dan heeft ie het ook hier. Blaadjes en zand hielden het vocht vast in de koof onder de voorruit. Dat betekent opereren.
Super magicman lasser Mark Derks moest er aan te pas komen, want dat wordt toch een gekunsteld werkje. We maakten de auto boven de koof open, slepen er de rommel uit en in de zelfde vorm bouwden wij een open bak en Mark lastte die keurig op de plaats waar vroeger de oude bak stond. Weliswaar met wat overkill maar toch, als de auto verging dan had je altijd dat open bakje nog. De goot werd gereinigd en behandeld en een paar asociale testen met jerrycans en hoge druk bewezen de kwaliteit van het werk. De koof kon dicht, de auto was klaar!

TE KOOP

Stond er op een bordje. De hoeveelheid auto's liepen toch de pan uit en er moest nu eenmaal gekozen worden. Wat jammer maar het is niet anders, er moest iets uit de stal. Het was moeilijk kiezen, of de 4WS die ik gerfd had of deze rode 4WS. Al met al koos ik toch voor die minder goede grijze Hatchback. Ik had toch meer op met die oude Anton Smits dan met een rode 4WS, alhoewel ik deze toch veel bijzonderder vond. De knoop zei *krak* en de auto ging in de verkoop op het Internet. Ik kreeg toch wel veel reacties maar ik had geen zin in "mensen die er wel iets van zouden kunnen maken" of "is ie al verlaagd?". Er waren er zelfs die er alles al van wisten... Nou, dan heb ik alle bokken al af zien schieten. Nee, ik moest en zou de juiste man vinden die de auto met eerbied en respect voor het design en techniek wilde onderhouden. Wat ik ervoor betaalde  wilde ik natuurlijk graag terug en gezien dat dit de helft was van de til- en woekerprijzen op Marktplaats voor dit type auto kreeg ik al snel veel reacties. Helaas, de echte liefhebber zat er nog niet bij.

Martijn van Dijk
Die kwam er in de naam van Martijn van Dijk. Nooit gedacht dat hij hier zin in zou hebben en ook omdat hij al 3 auto's had, inmiddels teruggebracht naar 2, maar toch. Een aantal weken lang las hij mijn stukken, zag dat de prijs evenredig en normaal was, dus dat klikte. Ik heb de auto verder wat extra's gegeven en de overdracht was een feit.

Wat er nog bij komt...
Voor een vreemde doe je geen distributieset vervangen, dat zat ook niet in de prijs. Wat er onder zit is goed en werkt ook prima. Goed is goed. Martijn was op de hoogte en samen maakten we er een mooi project van. Gezien de werkzaamheden uitgevoerd bij Theo kon Martijn gratis zijn bak laten reviseren, dan is ook alles mooi, schoon en nieuw. Die kans liet Martijn zich ook geen tweede keer aanbieden.

 De datums zijn niet meer helemaal correct maar we pakken op in de zomer van 2007
- bougiekabels, rotor, verdeelkap en een luchtfilter
- elektriciteitsprobleem voor 75% afgewerkt en getackled. 
- kleppenhuis en sensoren gereinigd (18 augustus 2007)
- bak volledig laten reviseren (21 augustus 2007 en ligt klaar)
- complete (originele) koppelingset gekocht bij van Dieren (22 augustus 2007)
- besteld zijn een compleet originele distributieset met pakkingen voor kleppendeksel en distributiehuis (planning 2008)

En inmiddels gaan we verder in 2008.

De auto heeft zijn winterslaap overleefd en mag weer met een verse APK de weg op.
Hiervoor is echter wel de uitlaat compleet vernieuwd, jawel, van voorpijp tot en met de achterdemper,
omdat deze er onderuit kwam nadat de wagen zijn winterstalling uit werd gereden. Geen leuke verrassing, maar gelukkig wel weer verholpen, wederom met veel dank aan Teo van Dieren.
4 nieuwe originele velgen prijken nu onder de auto, met Bridgestone Protenza banden (zoals het hoort) om nog meer te kunnen genieten van het fantastische rijgedrag van de 4ws.
Als aandachtspunt moet er nog wel een fuseekogelhoes vervangen worden, dit kwam aan het licht bij de keuring en zal komend weekend gebeuren.

Voorlopige planning:
- 10 Mei:  Vervangen fuseekogelhoes en plaatsen nieuwe voorstoelen.
- Mei/ Juni: vervangen distributieset
- Juni: Diverse Optische verbeteringen (o.a. schoonmaken spoiler+kofferdeksel)
- Juni/Juli: Vervangen schuifdak
 

 

In 2009 gaat het verhaal alweer vrolijk verder. De auto is weer van stal, met een verse APK. Hoera! Wat nu?
Tijd voor nieuwe klussen. Rondom zitten er nu compleet nieuwe schokdempers, fuseekogelhoezen en stuurkogelhoezen vervangen,de auto is uitgelijnd
en rijdt daardoor weer eindelijk zoals het hoort! Alsof hij nieuw is, ligt als een blok op de weg, en stuurt messcherp !
Aangezien inmiddels mijn 626 GF verkocht is, komt er financiele ruimte om het nieuwe project aan te pakken: Het dak en de achterspoiler, met het
verwijderen van die lelijke leuk in mijn dorpel rechtsachter.  We zitten dus niet stil..
Inmiddels hebben we de 150.000km gepasseerd, zit er een nieuwe klepdekselpakking in en is alles weer spik en span onder de kap.

En dan is het zomaar ineens 2010.  Eerst maar eens een APK regelen, niet gedacht dat dat zo makkelijk was.
Daar in Nieuwegein zijn ze niet zo flauw en kwam de auto zo maar zonder enige vorm van moeite door de keuring.
Zo snel en goedkoop ben ik nog nooit klaar geweest met deze bolide.
Je ziet dus maar dat goed onderhoud zijn vruchten afwerpt!

Vooral rijden en genieten!
Dat lukt zeker nu het schuif-kanteldak weer werkend is, zalig als het weer het toelaat.
Nieuwe olie erin,  radiateur en thermostaat vervangen en daar gaan we dan weer.
De auto is ondertussen professioneel gepoetst, en ziehier het resultaat:  Adembenemend !!


In 2011, we schrijven inmiddels half juni, rijdt de auto alweer ruim een maand vrolijk rond.
Ook dit jaar een praktisch probleemloze APK,  al werd wel geadviseerd mijn voorbanden te vernieuwen.
Deze waren scheef afgesleten door het raken van een stoeprand, en te lang wachten met uitlijnen.
Bridgestone werd deze keer vervangen door "Falken"banden, vanwege de prijs/kwaliteit verhouding.
Tot nu toe doen ze niets onder voor de Bridgestones, die helaas de begeerde RE720 serie niet meer maakt...

Het klokje tikte vanmiddag opweg naar huis 177.000 aan, een keurige stand voor een auto van deze leeftijd.
Zijn er nog plannen voor dit jaar? Niet echt, cosmetische zaken schuiven we nog even vooruit omdat het niet direct nodig is.
Er is een 929 in de familie gekomen, en de 626 GC is dit jaar belastingvrij geworden. Naast dit grote voordeel, hebben we helaas daar nog
wel het nodige aan te doen dit jaar, zodat we nog weer lang voort kunnen met de GT-tjes !