20 November 2008 - Een Rondleiding bij Mazda en een dag om nooit te vergeten.

 

Het was zover. Geloof het of niet maar ik ben de grootste bedligger aller tijden. Mijn wekker is zelfs vooruit gezet om het alarm terug te kunnen draaien zodat het lijkt alsof ik een uur langer in bed kan blijven liggen. Ik heb 3 klokken op mijn slaapkamer die afgesteld staan op mijn wekker om mij zelf nog verder te beduvelen dat ik nog een half uur extra heb. Vandaag had ik niet één wekker nodig. 06.30u klaarwakker! Vandaag is de grote dag, vandaag gaat het gebeuren, we gaan naar Mazda! 20 man bij elkaar, hoe zal het gaan? Komen we allemaal op tijd? Wordt er iemand teleurgesteld? Ik was zenuwachtig, spannend ja, ik beken dat ik de laatste 10 jaar niet meer zo zenuwachtig ben geweest. Maar nu was het dan zover.

 

En route

Carpoolplaats? Nee, gewoon parkeren in een bos bij Vosselaer, allen bij elkaar de auto in en wegwezen. Ik had het geluk dat mijn TomTom kapot was en dat Erwin en Hans bij me instapten. Zij wisten de weg en dat was een stuk gezelliger. Heel wat gezelliger. Hans kan, zonder dat hij er weet van heeft, heel komisch uit de hoek komen. Erwin kan volgens mij met gesloten ogen over de ring van Antwerpen rijden. Dat zat dus goed.


Terminal
 


W
e kwamen aan bij de haventerminal en duizenden Mazda’s stonden daar. De auto’s die vanuit de boot kwamen stonden aan de ene zijde, de auto’s die op de trailers gingen naar de dealer stonden klaar aan de andere zijde. Mazda 3, 5, 6, MPS, CX-7 enz… hele rijen en wat een kleuren. Er zaten er bij die wij nog nooit gezien hadden.

Het geheel verliep 100%. Het aanmelden bij het loket, “ja, rijdt u maar door. Welkom bij Mazda. U kunt uw auto’s hier parkeren en ze komen u zo ophalen. Wij wensen u een aangename en prettige dag verder!” Op dat moment kwamen de busjes al aanrijden en we werden naar een gebouw gebracht. Daar zouden wij uitleg krijgen en daar zouden wij aan den levende lijve ondervinden wat Mazda onder kwaliteit verstaat.

 

 

 

 

Ontvangst als in een Hilton Hotel

Ik hoefde de deur niet eens open te doen en meneer De Proft stelde zich heel open voor. We mochten hem met Gunther aanspreken. Voila! Gunther is met 4 collega’s verantwoordelijk voor Vehicle Logistics Quality and Inspection Group.

 

Dat klinkt maar het houdt ook heel wat in. Een ruimte was ingericht en we kregen een introductie. Wat is Mazda? Wie zijn we? En wat wordt hier allemaal gedaan?

Gunther presenteert leuk, hij is duidelijk en direct op de vraag, hij is serieus en op de juiste momenten komisch. Hij heeft snel contact met de groep en in korte tijd kwamen er vragen over en weer. Vele onderwerpen kwamen aan bod. Inspectie, mate van controle, vervoer, de trein door Rusland, distributie Europa, ach te veel om op te noemen. Jammer dat de dag niet langer was, we zouden nog heel graag een vragenuurtje erbij gehad willen hebben.

 

Hier kwamen we voor
 

De rondleiding was indrukwekkend. Niet zozeer voor wat betreft gebouwen en werkruimten maar het werk op zich. Het is ongelooflijk dat een fabrikant zoveel aandacht besteed aan een auto. Ik dacht dat wij hobbyisten de kroon spanden maar dit leggen we af.

In grote lijnen: Een auto komt van een vrachtboot, wordt geplaatst op het terrein. De gegevens zijn dan al lang binnen. Men heeft alle informatie van die auto inclusief de locatie op de boot! Deze auto wordt helemaal gevolgd tot aan de deur bij de dealer. Alle bewegingen worden gevolgd en beschreven. Locatie op het terrein, tijd wanneer deze wordt opgehaald, wie er aan werkt, wanneer die het pand verlaat, welke dealer, welke trailer, welke chauffeur, zeg het maar.
Wanneer de auto het pand binnen rijdt krijgt deze een wasbeurt.. Nee, geen wasbox à la Shell maar een straat, volledig uitgemeten. Hardheid borstels, temperatuur water, juiste middelen, juiste druk op het water, verzin maar wat, het zit er wel bij.

 

 


De wagen wordt vervolgens gedroogd en aan een zeer strenge inspectie onderworpen.


Bakken van licht wordt op de auto gericht, overal wordt de lak gecontroleerd, de lampen, de ruiten, mensen er gaat gewoon NIETS de deur uit waar ook maar een spotje, een veegje, of wat dan ook op geconstateerd wordt. HELEMAAL NIETS en anders krijgt de auto een blauwe sticker op die plek wordt deze per direct van de band getrokken en gaat naar een ‘repair’ – afdeling.

Dit zet ik echt tussen haakjes want wat is repair? Hier worden geen delen vervangen of hele stukken gerepareerd. Wanneer er door een menselijke fout een ongelukje plaats vindt wordt de auto in zijn geheel vernietigd! Mazda wil persé dat als de klant een nieuwe auto koopt de klant ook echt een nieuwe auto krijgt en geen gerepareerde. Ja, dat is nu eens heel wat anders. Bij Mazda zijn ze zelfs zo streng dat er een hele partij RX-8 –en werd vernietigd na een blikseminslag. No Risc, pure Quality! Het vertrouwen tussen mens en machine moet bij aanvang al optimaal zijn en dat krijg je hier. Zoveel tijd als hierin wordt gestopt is verbazingwekkend. Geen twijfels, geen toeval, geen risico maar gewoon GOED.

Mazda selecteert ook op personeel, alleen de besten komen hiervoor in aanmerking. Dames kunnen zich langer focussen en hebben van nature al een betere kijk op zuiverheid. De beste dames staan hier opgesteld, zo secuur als deze werken. Tussen de controleurs loopt er ook nog een speciale controleur en op het einde van de rit staat er inspectie die bepaald of de auto van de band gaat of dat deze nog eens aan een tweede inspectie onderworpen zal worden.

Alle auto’s staan er nog geen week en tussendoor worden er steekproeven genomen en trekken ze er een rij uit om te controleren of alles goed gedaan is en nog in orde. Ze trekken er zo’n duizend auto’s per week door heen. Niets wordt aan het toeval overgelaten anders gaat de verkoop gewoon NIET door.

Mocht er iemand een nieuwe auto willen kopen, laat ze hier maar eens gaan kijken en dan ben je snel overtuigd.

 

Honger
 

Mensen, hier krijg je honger van. Zoveel info, zoveel aandacht, alles gaat door je heen. De mogelijkheden wat deze mannen kunnen met de lak van een auto is geweldig. Ze meten, maken zelf de kleuren aan, meten weer, brengen aan, controleren en dan gaat de auto weer door het hele proces, het is ongelooflijk.
De verffabrikant komt daar om de paar weken, om de kwaliteit te controleren, te verbeteren en in samenwerking met Mazda, directe lijnen, perfectioneren ze keer op keer beider producten.

Heel jammer dat wij onze oldtimertjes daar niet eens een keertje achter kunnen laten, dan waren ze perfect!
 

Om 12.30u werden we weer opgehaald om met de auto naar Willebroek te gaan. Hier staan duizenden onderdelen opgeslagen voor de dealers. De deur ging open en ik meldde de groep bij de receptie en ze kwamen ons meteen ophalen. We hoefden nergens voor te wachten, het geheel liep als een geoliede machine. Een vrolijk weerzien met Veerle (HR&GA officer) en Geert (Teamleader vehicle logistics planning), ze heetten ons van harte welkom en boden ons een tafel aan. Er ontbrak ons aan niets. Wat zijn die lui gastvrij en tijdens het eten konden we wat bij praten. Schitterend. Chris (HR&GA officer) kwam met Rita Peeters binnen en we werden voorgesteld. Rita is warehouse manager en zal ons samen met Chris rondleiden. Na het eten namen we afscheid van Geert en Veerle en vervolgden onze weg naar het magazijn.

Ma-ga-zijn.
 

 

 

 

 

 

 

 

Ik weet het niet meer maar dit was overweldigend. Een voorraadmagazijntje voor West Europa. Wat een ruimte, wat een onderdelen, wat een systeem.

Filosofie van Mazda – de mens is de belangrijkste schakel.

Jawel, dat is aangetoond. Ook hier wordt de mens tijdens zijn werk geheel gevolgd. Hoe vaak draai je links om, hoe vaak moet je bukken per dag, hoe vaak leg je een bepaalde afstand af, wanneer wordt de bak te zwaar? Zelfs de bakken op de karretjes voor de orderpickers zijn zo geplaatst dat je zo min mogelijk continue dezelfde beweging maakt.

Ook de voorraad is zo ingedeeld, het lichtste beneden, wat het snelste nodig is beneden, als iets beter loopt dan gaat het naar beneden of wordt het in stuksverpakking voorbereid. Onderdelen kunnen zelfs nog dezelfde dag besteld worden èn geleverd. Dat doet dus niemand, Mazda wel!


Behind Bars

 

Ook Mazda heeft gevoelige producten. We denken hier aan accessoires, computers maar ook merchandising, radio en navigatiesystemen. Deze liggen achter slot en grendel. Slechts enkelen hebben hier toegang toe.

Het tweede wat leuk was te horen is dat Mazda de airbags in een aparte bunker heeft opgeslagen. Er zitten minuscule explosieven in en dat moet veilig worden opgeslagen. De bunker is zodanig geconstrueerd dat bij een totale ontploffing alleen de buitenmuur weg slaat en niet het hele gebouw.

 

 

 

 

We kregen een uitleg hoe het systeem van Mazda wekt. Ieder onderdeel heeft een sticker en daarop is het gehele product en locatie maar ook voor welk land het is bestemd terug te vinden.

 

 

Naast ISO 9001 heeft Mazda ook het SOX (sarbanes oxley) certificaat omdat ze een beurs genoteerd bedrijf zijn. SOX gaat over zeer sterke audit controles (o.a. de high value zones voor de duurdere stukken). Men kan dus de hele productlijn volgen en het voldoet aan alle eisen. Zelfs mens en milieu zijn hier in opgenomen.

 

Er is zoveel wat er nu in mij opkomt en zoveel wat ik allemaal nog kan opschrijven maar dan ben ik hier nog dagen bezig. Speciale vloeren, speciale ruimte voor verf, brandoefeningen, samenwerking met de buren bij calamiteiten, mensen, overal is aan gedacht, zeg het maar, veiligheid, ruimte, landelijke verdeling en wat ook op valt is de zuiverheid van het magazijn, de foto’s spreken voor zich.

Mazda heeft milieu heel hoog in het vaandel. Alles wordt hergebruikt, zo min mogelijk karton tenzij niet anders. Nergens liggen chips, vind je plastic papiertjes op de grond, er is niets vuil, zelfs de verfafdeling stinkt niet. Het is allemaal zo uitgedokterd dat je met een 200 man dagelijks een overgroot deel van West Europa kunt bevoorraden. Wat wij hier gezien hebben is uniek!

Hieronder nog wat foto’s die niet in het verhaal zijn opgenomen.

 






Zelfs geen vingerafdrukken op het stuur!


 




Velgen extra beschermd en al die groentjes bij elkaar is een leuk gezicht.

 

 









Alleen schone auto’s kunnen goed gecontroleerd worden, dan controle en vervolgens ...

 








Klaar voor de dealer.

 

Dit had je echt eens moeten zien, geweldig gewoon.

Dames en heren, directie van Mazda, Veerle, Chris, Gunther, Geert en Rita enorm bedankt voor deze fijne dag.
Namens al onze leden HEEL VEEL SUCCES!

 

 

 

 

 

 

Hans Peters

 

Naschrift:

Het is nu zaterdag 14 maart 03.20u en het wordt onderhand eens tijd dat we deze rondleiding,  nadat het eerst een aantal maanden bij leden in het clubblad heeft gestaan, op Internet te plaatsen. Dan lees je dit alles nog eens door en ik zou zo weer dit alles op kunnen schrijven. Geweldig om te weten dat je favoriete automerk het zo goed doet.