SCHUIF-/KANTELDAK INBOUW

 

Er zijn er nogal wat. Hollandia en Webasto zijn wel zoŽn beetje de grootste op dit gebied.
De een heeft een brede rubberen band om het dakplaat, de ander een smal. De een klik je met een handgreep open de ander draai je met een handeltje om te openen.
Er zit ook verschil in hoe zoŽn dak nu open gaat. Naar buiten of verdwijnt ie binnen in een bak. Deze kunnen zowel kantelen als naar binnenschuiven.
Naast het feit dat ook de maat nog verschilt en dat er een binnenschuifblad in kan zitten, hebben al deze daken 4 dingen gemeen:

Bij een fabrieksdak, zoals bij Mazda, worden er aan de zijkant frames bevestigd. Deze worden op 3 plaatsen geschroefd en op een plaats gepuntlast (vastgeprikt zogezegd).
Tussen deze 2 frames bevindt zich een stalen ovaal (daar waar het dak in uitkomt) en achter dat ovaal loopt een brede platte balkplaat. Dit om de stabilisatie van de carrosserie te waarborgen. (Dit vindt je dus allemaal niet terug bij een zelfbouw zoals bovenstaande daken).

Daar waar het gat zit wordt het dak omgevelsd en vastgelast op een aantal punten van het dakplaat. Daar hier geen rubber of lijm aan te pas komt kunnen er ook geen vochtplekken ontstaan omdat er niets is om water vast te houden. Het water wat in het dak komt wordt middels hoekslangen naar buiten afgevoerd. Roestvorming is dus uitgesloten.
Omdat Mazda met dakframes werkt heeft het geen beugels nodig om het dak in te hangen. Daardoor kan er een veel breder oppervlak gebruikt worden. ZoŽn fabrieksdak bij Mazda is dan ook veel groter.

Het fabrieksdak bestond in 1987-89 alleen uit een metalen dakplaat die aan de binnenzijde gevoerd is. In 1989-1991 kwamen er ook de glazen dakplaten met losse binnen schuifbladen.
Met mooi weer of regen kon je altijd naar buiten kijken en deed het wat koud aan dan schoof jet het schuifblad dicht. Barry Smits heeft bijvoorbeeld zoŽn dak.
De fabrieksdaken zijn in Nederland (tenzij op speciaal verzoek) niet leverbaar geweest. De autoŽs zouden gewoon veel te duur worden voor de handel ten opzichte van de concurrerende merken. Daarentegen bood Mazda voor veel minder de Hollandia daken aan. Dit waren elektrische schuifkanteldaken die later werden ingebouwd.
Inmiddels is bekend dat deze daken zeer slecht zijn en de autodaken roesten gewoon uit de dakplaten weg.

Nu eigenlijk het doel van dit stukje. Wat kun je hieraan doen: het Fabrieksdak er later nog inbouwen!

Het is mogelijk om een fabrieksdak er naderhand nog in te bouwen doch dan niet nieuw maar uit een andere auto. Je gaat dus naar een sloperij (in hoop dat je zoŽn auto überhaupt vindt) en wanneer je dan zoŽn auto gevonden hebt (en het dak is niet ingedeukt) dan verwijder je voorzichtig het hemeltje, want dat heb je later nodig. Dan maak je de bekabeling los en de zijpanelen.
Nu kun je ook de waterafvoerleidingen losmaken en je schroeft het dak eruit (2 personen zijn hiervoor nodig in verband met verbuigingen). Wanneer je het dak eruit hebt, hak je aan de zijkanten met een sterke beitel de 2 punten los waar het frame aan de carrosserie vast zit.
Vervolgens neem je een slijptol en zaagt het hele frame uit het bestaande dak. Neem voor en achter 2 centimeter meer mee dan het binnenframe afmeet.
De platte dwarsbalk zit overdwars op een paar punten met ruitenkit vastgedrukt om trillingen van het dakplaat op te vangen. Dit trek je gemakkelijk los.
Wanneer je het frame hebt losgezaagd, draai je de boutjes bij het linker en rechterframe eruit.
Zou je dit eerder doen, dan maak je bij het slijpen kans dat door het gewicht het ovale frame verbuigt. Setje compleet eruit.
Je hebt nu:
.         het dak
·         het frame
·         de waterafvoerleidingen
·         knoppenpaneel
·         hemeltje

De 2 centimeter die je extra genomen hebt is nodig om je dak naar voor of achteren te richten.
Niet alle daken zijn even groot dus je moet wel wat speling hebben en het zijn goede hecht punten. Aan de zijkanten is dit dus niet nodig want die krijg je standaard er al bij omdat die nabouwdaken al smaller van zichzelf zijn. Desalniettemin moet je het frame wel zo groot mogelijk uitzagen.
Wanneer er al een schuifdak in je auto heeft gezeten en er heeft zich flink wat roestvorming voorgedaan dan vallen die slechte stukken er nu mooi uit.

Verder moet je wel opletten. Die van een Hatchback is wel hetzelfde maar de zijframes zijn anders voorgevormd. Dit past dus niet en dan moet je met wat vogelwerk de zaak aanpassen. Je kan ook naar de dealer gaan en 2 zijframes bestellen.

Wanneer het oude dak uit je auto is gehaald dan kun je gaan passen, schroeven, meten en bijwerken. Het frame komt van binnenuit en prik je om de 3 cm vast op het dakplaat (gespoten moet er toch). Dan smeer je de randen bij met goed materiaal. (Ik weet niet wat je daar het beste voor kunt gebruiken maar laat je bij een erkend en goed schadebedrijf informeren of besteedt het afwerken uit.) Zij trekken het dak spiegeltje glad en spuiten het zodat je er niets meer van kunt zien.
De rest is bekabeling.

Veel plezier en neem hier tijd voor want er is niets zo vervelend als een lekkend dak en een kletsnat beslagen auto.

Hans Peters