Er zijn
er nogal wat. Hollandia en Webasto zijn wel zoŽn beetje de grootste op dit
gebied.
De een heeft een brede rubberen band om het dakplaat, de ander een smal. De een
klik je met een handgreep open de ander draai je met een handeltje om te openen.
Er zit ook verschil in hoe zoŽn dak nu open gaat. Naar buiten of verdwijnt ie
binnen in een bak. Deze kunnen zowel kantelen als naar binnenschuiven.
Naast het feit dat ook de maat nog verschilt en dat er een binnenschuifblad in
kan zitten, hebben al deze daken 4 dingen gemeen:
ze hebben het dakplaat nodig om zich rondom te kunnen hechten
ze
zijn klein
het
bovendekplaat is gemaakt van glas
ze
worden ingelijmd
de
dakrand wordt niet naar beneden omgevouwen (omgevelsd)
Bij een
fabrieksdak, zoals bij Mazda, worden er aan de zijkant frames bevestigd. Deze
worden op 3 plaatsen geschroefd en op een plaats gepuntlast (vastgeprikt
zogezegd).
Tussen deze 2 frames bevindt zich een stalen ovaal (daar waar het dak in
uitkomt) en achter dat ovaal loopt een brede platte balkplaat. Dit om de
stabilisatie van de carrosserie te waarborgen. (Dit vindt je dus allemaal niet terug bij een zelfbouw zoals bovenstaande daken).
Daar
waar het gat zit wordt het dak omgevelsd en vastgelast op een aantal punten van
het dakplaat. Daar hier geen rubber of lijm aan te pas komt kunnen er ook geen
vochtplekken ontstaan omdat er niets is om water vast te houden. Het water wat
in het dak komt wordt middels hoekslangen naar buiten afgevoerd. Roestvorming is
dus uitgesloten.
Omdat Mazda met dakframes werkt heeft het geen beugels nodig om het dak in te
hangen. Daardoor kan er een veel breder oppervlak gebruikt worden. ZoŽn
fabrieksdak bij Mazda is dan ook veel groter.
Het
fabrieksdak bestond in 1987-89 alleen uit een metalen dakplaat die aan de
binnenzijde gevoerd is. In 1989-1991 kwamen er ook de glazen dakplaten met losse
binnen schuifbladen.
Met mooi weer of regen kon je altijd naar buiten kijken en deed het wat koud aan
dan schoof jet het schuifblad dicht. Barry Smits heeft bijvoorbeeld zoŽn dak.
De fabrieksdaken zijn in Nederland (tenzij op speciaal verzoek) niet leverbaar
geweest. De autoŽs zouden gewoon veel te duur worden voor de handel ten
opzichte van de concurrerende merken. Daarentegen bood Mazda voor veel minder de
Hollandia daken aan. Dit waren elektrische schuifkanteldaken die later werden
ingebouwd.
Inmiddels is bekend dat deze daken zeer slecht zijn en de autodaken roesten
gewoon uit de dakplaten weg.
Nu
eigenlijk het doel van dit stukje.
Wat kun je hieraan doen: het Fabrieksdak er later nog inbouwen!
Het is
mogelijk om een fabrieksdak er naderhand nog in te bouwen doch dan niet nieuw
maar uit een andere auto. Je gaat dus naar een sloperij (in hoop dat je zoŽn
auto überhaupt vindt) en wanneer je dan zoŽn auto gevonden hebt (en het dak is
niet ingedeukt) dan verwijder je voorzichtig het hemeltje, want dat heb je later
nodig. Dan maak je de bekabeling los en de zijpanelen.
Nu kun je ook de
waterafvoerleidingen losmaken en je schroeft het dak eruit (2 personen zijn
hiervoor nodig in verband met verbuigingen). Wanneer je het dak eruit hebt, hak
je aan de zijkanten met een sterke beitel de 2 punten los waar het frame aan de
carrosserie vast zit.
Vervolgens
neem je een slijptol en zaagt het hele frame uit het bestaande dak. Neem voor en
achter 2 centimeter meer mee dan het binnenframe afmeet.
De platte dwarsbalk zit overdwars op een paar punten met ruitenkit vastgedrukt
om trillingen van het dakplaat op te vangen. Dit trek je gemakkelijk los.
Wanneer je het frame
hebt losgezaagd, draai je de boutjes bij het linker en rechterframe eruit.
Zou je dit eerder doen, dan maak je bij het slijpen kans dat door het gewicht
het ovale frame verbuigt. Setje compleet
eruit.
Je hebt nu:
.
het dak
·
het frame
·
de waterafvoerleidingen
·
knoppenpaneel
·
hemeltje
De 2
centimeter die je extra genomen hebt is nodig om je dak naar voor of achteren te
richten.
Niet alle daken zijn even groot dus je moet wel wat speling hebben en het zijn
goede hecht punten. Aan de zijkanten is dit dus niet nodig want die krijg je
standaard er al bij omdat die nabouwdaken al smaller van zichzelf zijn.
Desalniettemin moet je het frame wel zo groot mogelijk uitzagen.
Wanneer er al een schuifdak in je auto heeft gezeten en er heeft zich flink wat
roestvorming voorgedaan dan vallen die slechte stukken er nu mooi uit.
Verder
moet je wel opletten. Die van een Hatchback is wel hetzelfde maar de zijframes
zijn anders voorgevormd. Dit past dus niet en dan moet je met wat vogelwerk de
zaak aanpassen. Je kan ook naar de dealer gaan en 2 zijframes bestellen.
Wanneer
het oude dak uit je auto is gehaald dan kun je gaan passen, schroeven, meten en
bijwerken. Het frame komt van binnenuit en prik je om de 3 cm vast op het
dakplaat (gespoten moet er toch). Dan smeer je de randen bij met goed materiaal.
(Ik weet niet wat je daar het beste voor kunt gebruiken maar laat je bij een
erkend en goed schadebedrijf informeren of besteedt het afwerken uit.) Zij
trekken het dak spiegeltje glad en spuiten het zodat je er niets meer van kunt
zien.
De rest is bekabeling.
Veel plezier en neem hier tijd voor want er is niets zo vervelend als een lekkend dak en een kletsnat beslagen auto.
Hans
Peters