OVERSPUITEN CARROSSERIE 4WS

 

Kwaliteit, betaalbaar bij Uitterlinde in de Mortel!

Voor een jaar of 3 geleden vond ik een echt prima poetsbedrijf. Mijn auto werd weer helemaal opgelapt en de kleine krasjes verdwenen als sneeuw voor de zon. Helaas een jaar later kwam er min of meer de klad in en hij nam iedereen maar aan om zijn opdrachten uitgevoerd te kunnen krijgen. Dit resulteerde in een doorgepoetst dak. De eigenaar vergoedde de schade en ik kwam in contact met Piet Uitterlinde. Piet is een vakman, Piet heeft tijd nodig want alleen tijd levert kwaliteit! Ik maakte mijn auto voor het dakgedeelte kaal en kreeg ´m perfect terug. Op grond van deze werkzaamheden brachten we een half jaar later de auto van Leonora er naar toe. Beetje slecht dak en sportset moesten gespoten worden. Het dak kwam als nieuw uitrollen. Veel werk maar goed werk.
Nadien bleek er een hele kleine verzakking aanwezig. Geen probleem, drie dagen later opgelost en zelfs zonder het kanteldak eruit gehaald te hebben perfect afgewerkt. Dak is erg mooi geworden en origineel gebleven. Piet verstaat het vak als geen ander. Hans zette de lak er prima op. Geen douchekopeffect, geen druipers, zoals nieuw!

Op grond van voorgaande ervaringen vroeg ik wat het kostte om mijn auto helemaal te nemen, maar dan ook helemaal!
Eigenlijk ook niet zo moeilijk als je weet dat hij een oude Borgward uit eind jaren 50 weer helemaal heeft hersteld. Bloed zat er dus al, nu nog mijn weg op laten kruipen. In de eerste instantie wilde hij daar niet aan. “Werk zat!”, zei Piet. Maar met wat aandringen en plannen was het in Januari zover. Ik mocht daar kaal maken en opbouwen.

 

Piet is geen plamuurventje. Deuken opvullen en schuren hoort niet bij zijn aard. Uitkloppen en richten veel meer. Piet trekt glad!

Dit is niet zomaar een karwei dat je even aangaat, dit moet je uitwerken, plannen, sorteren en bovenal, je moet een goed en vertrouwd bedrijf vinden.

 

Mazda zit van origine erg goed in de lak, daar valt niets van te zeggen maar wanneer je links en rechts wat krasjes hebt, een schaafwond, steenslag etc, (vrachtwagens met zand zijn overvol en alles waait over je auto) dan lijkt je auto al direct toch een beetje van `tja, overal is er wel wat op aan te merken´. Daar wilde ik dus van af.

Wat was de afspraak? Ik maakte de auto kaal, haalde er de deuren uit, rubbers, randen, bumpers eraf, kofferdeksel, lichten etc… (Bij elkaar toch 3 avonden hard werken).

Ze waren heel schappelijk, ik mocht de auto daar volledig uitkleden, prima service, koffie erbij en toen alles gestript was heeft Piet Uitterlinden (de eigenaar) zelf de hele auto geïnspecteerd en alle plekjes, deukjes enz… strak getrokken. Op verzoek laste hij ook nieuwe haken aan de carrosserie om de bumpers achter te kunnen bevestigen. Niet zo maar bakken, nee netjes afwerken, schoon, gronden en de lamp erop of het allemaal prima in orde was. Zelfs de koffer werd van binnen schoongemaakt en in de grondlak gezet. Op advies werden ook de deurscharnieren vervangen en natuurlijk gespoten. Ik kon het hebben zoals ik het wilde.

Bijbouwen, nu? Geen probleem! Op het moment dat de deuren eruit waren had ik de mogelijkheid om eindelijk mijn elektrische antenne in te bouwen. Mazda heeft ze ontwikkeld om ze in de deurstijlen te laten uitkomen. Van de fabriek af is het geen probleem maar later inbouwen is een ander verhaal zoals de foto laat zien.

Met behulp van H.J. Zwerver (uitvinder van de HJ - Xenonverlichting, mede restaurateur van de 4-wielsturing, ABS en cruisecontroles) mocht ik er in de werkplaats naar hartelust aan knutselen.  

Zou je dat wel doen? Naast het werken aan de auto krijg je ook adviezen. Piet weet precies hoe het in elkaar zit en dan kun je meten met maten. Ik was van plan om de strips erop te laten zitten maar daar begon hij liever niet aan, goed werk levert goede resultaten. Daarvoor moesten de strips eraf. Hij adviseerde ook om nieuwe te bestellen omdat je deze toch niet meer zo mooi krijgt. Daarbij, dat zijn nu net die dingen die je na verloop van tijd gaan irriteren. Prima auto, oude vieze schroefjes, vuile randjes, oude strips…

Daar doe je dit niet voor. Goed overwegen want nu kost de auto wel iets meer, maar dan heb je voor jezelf ook niets meer om over te vallen. Daar had hij gelijk in. Het tweede voordeel is dat de kleur van de strips nu wel bepalend is voor de kleur van de band op de bumper. Nu loopt het dan ook in zijn geheel mooi afgewerkt rond.

Toen ik op de werkplaats aankwam zag ik de wagen deels gespoten, dit zag er al goed uit maar dat bleek nog maar de grondlak te zijn. De eerste laag kwam pas indien alles goedgekeurd was bevonden. Cabine in, spuiten en laat maar een weekje uitharden. Tijd levert kwaliteit en het is het wachten dubbel en dwars waard geweest. Geloof me, nu brengen, klaar terwijl u wacht is iets wat in zijn wereld niet werkt. Piet en Hans weten dat als geen ander.

Prijs? Zijn zij zoveel duurder dan? Ik heb geen idee. Nadat ik hen heb getroffen, gezien en ervaren heb hoe zij hun werk afleveren, kijk je niet op een geldelijke meerprijs t.o.v. andere herstelbedrijven maar naar het resultaat. Je maakt een afspraak, je bereid je werk voor en je houd rekening met bepaalde extra uitgaven, dat doe je met dit soort dingen altijd. Ik weet dat ik waar voor mijn geld heb gekregen, ik weet dat ik met een plaatje van een auto rondrijd, garantie op de lak heb en dat wanneer iemand er aan twijfelt gerust de auto op een van onze bijeenkomsten mag bezichtigen.

Piet en Hans, bedankt voor jullie prima werk!

Hans Peters