De ware 626- liefhebber is heel zuinig op z’n kar
> NIEUWEGEIN 27 juli 2005
Door Rick van Otterlo
Voorzitter Hans Peters uit Eindhoven kijkt tevreden. Net na elf uur zondagochtend komen de eerste Mazda's het parkeerterrein van een wegrestaurant langs de A27 al oprijden. Uit heel Nederland zijn er mensen afgekomen op de opendag van de Mazda626 Club Nederland die wordt georganiseerd vanwege het vijfjarig bestaan.
,,We hebben gemeen dat we het een fantastische auto vinden,’’ zegt
Peters. ,, Ruim vijf jaar geleden kwam ik via een advertentie in een autoblad in
contact met andere 626 eigenaren. Met een aantal klikte het meteen en ik besloot
de 626 Club Nederland op te richten. Handig om onderdelen en onderhoudstips uit
te wisselen, maar het is toch vooral heel gezellig. We zien elkaar met
puzzeltochten, technische dagen en dealerbezoeken.’’ De Mazda626 werd
gemaakt tot 2001. De club van Peters is echter uitsluitend bedoeld voor Mazda-
modellen tot 1992. ,, Vanwege de vele mogelijkheden van de oude modellen kon je
wel 150 verschillende versies van de 626 maken. Acht- twaalf- of zestienkleppen,
stoelverwarming, regelbare schokdempers, noem maar op. Vanaf 1992 is de 626 een
hele andere auto geworden waar veel minder aan te sleutelen valt.’’ Dit kwam
onder andere door een samenwerkingsverband met Ford. ,, Andere motor, minder
gadgets. En het design van de auto is na die tijd gewoon niet meer zo
interessant.’’ Gelukkig zijn er nog genoeg oude modellen op de markt. Zelf
heeft Peters inmiddels elf auto's. De club is opgericht met het doel om de
originele modellen van de 626 in stand te houden. Het is dan ook geen toeval dat
de open dag samenvalt met de Japanse Autodag in Assen. ,, Het gaat ons echt
alleen om de auto. Bovendien willen we juist toegankelijk zijn voor mensen die
onze club nog niet zo goed kennen. In Assen sta je de hele dag
geluidsinstallaties en opgevoerde motoren van Honda's en Subaru's te bekijken
terwijl je ook nog eens entreegeld moet betalen. Dan is dit veel toegankelijker.
Bovendien racen wij niet met onze auto's.’’De echte liefhebber is zuinig op
zijn Mazda. ,, Eén van mijn auto's kan wel 238 kilometer per uur, maar ik ga
dan niet naar Duitsland toe om daar te gaan scheuren. Ik ga juist voorzichtiger
rijden’’. Vorig jaar waren er nog een kleine zeventig mensen lid van de
club, inmiddels zijn dat er wat minder. Omdat de modellen steeds ouder worden is
het onderhoud voor sommigen een reden de auto van de hand te doen.
Toch valt het sleutelwerk mee. ,, Er staat hier een Mazda uit 1982 waarmee de
eigenaar elk jaar twee keer naar Frankrijk rijdt. Hij heeft nog nooit langs de
kant van de weg gestaan. Sommige van deze auto's hebben al zes ton gelopen en
toch mankeert er technisch helemaal niets. Ze kunnen niet kapot’’.
Secretaris Martijn van Dijk van de Mazda626 Club Nederland is al verliefd op zijn volgende aankoop; natuurlijk een Mazda626.
Foto: Ruud Voest