Vonkverbreder voor de 626 GT  
rotzooi !?

 


Effect van vonkverbreder op de vonkkwaliteit voor de 626 GT

Waar is een wetenschappelijk bewijs voor? Een wetenschappelijk bewijs is nodig om een stelling of een theorie te bekrachtigen of te ontkrachten als het om een stelling gaat, of om te controleren op onjuistheden of fouten als het om een theorie gaat.
Deze wordt vaak uitgevoerd in een omgeving in een lab waar de omgevingsfactoren die van invloed zijn om de resultaten gecontroleerd zijn.
Er wordt dan een testopstelling gemaakt die in een rapport voldoende omschreven is om deze testopstelling op een andere plaats of tijdstip te kunnen reproduceren. Voor deze eenvoudige meting volstaan een paar foto's en een beschrijving.
De vonkverbreder heeft 30.000km gedraaid onder de auto van ondergetekende. De vonkverbreder is te bezichtigen op 28 maart.

Wat is een vonkverbreder?
Een vonkverbreder is een klein apparaatje dat je plaatst tussen de bobine en de verdeelkap van je auto. 

Doel van de vonkverbreder
Het doel is om meerdere vonkjes vlak achter elkaar te maken in plaats van een vonk die je normaal hebt tijdens elke compressie->arbeid slag. Het resultaat zou dan zijn dat de benzine beter cq sneller verbrand waardoor het vermogen dat geleverd groter wordt, hoe klein dan ook. Zie het als een soort twinspark systeem wat in de alfa's zit.

Verkoop
Ze worden verkocht bij beurzen, opvoer en aankleedbedrijfjes etc.. De prijs varieert enorm, ze zijn gezien tussen de 45 en 150 euro.


Geeft de vonkverbreder daadwerkelijk meer vermogen? We gaan dit onder zoeken aan de hand van de onderstaande test.

De testopstelling

Originele bobine en powerpack gebruikt. Aansturing van de powerpack gedaan met een micro controler.
De spanning over de powerpack gemeten en die representeert de spanning over de bougie met de bobine als transformatie verhouding. Ook de stroom door de bougie is gemeten om er zeker van te zijn wanneer en hoeveel vonkjes er zijn.
Na het opstellen van de testomgeving kunnen de metingen plaatsvinden. Om een referentie te hebben moeten we ook de originele situatie meten zoals die wordt verkregen in onze Mazda's.

Meting bij 1 bar druk ZONDER vonkverbreder

Hier de originele configuratie zonder vonkverbreder. 
Er is ook gebruik gemaakt van de originele bougie zoals omschreven van het type uit het handboek van Mazda. De test wordt uitgevoerd bij 1 bar druk. (de spanning die minimaal nodig is om een bougie te onsteken is dan iets meer dan 1 tot 2 kV).

Je ziet hier 1 hoge spanning. Het moment dat die naar beneden gaat is het moment dat er een vonkje vormend. De twee kleinere spanningspiekjes is het uitslinger effect van de bobine. De vonk is al geweest en deze spanningspiekjes zijn niet hoog genoeg om nog een vonk te maken.

Meting MET vonkverbreder bij 1 bar druk (Zoals men demonstreert)

Doel van de vonkverbreder (ter verduidelijking herhaalt)
De vonkverbreder zou een hogere spanning moeten maken na de eerste ontsteekpuls zodat de bougie ook daar nog een vonkje geeft. Dat is ook gemeten. (ook gecontroleerd met een stroommeting of er daar werkelijk weer opnieuw stroom loopt door de bougie.)

De hoge piek aan de linkerzijde op het scherm is de spanning voor de vonk. Eigenlijk het zelfde als het vorige plaatje. De spanningen na de eerste vonk is inderdaad hoger maar niet genoeg om nog een vonk te maken. Dus de vonkverbreder werkt niet. Er zijn niet meer vonkjes gekomen. Er zijn alleen maar meer stoorsignalen gemaakt. De primaire puls (wat de enige vonk maakt) is zelfs korter van duur. Dit heeft een nadelig effect op de kwaliteit van de vonk (minder krachtig).

Meting bij 10 bar druk ZONDER vonkverbreder

Dit is gesimuleerd met een afstand van 1 cm. Nu is er meer dan 10kV nodig om een vonkje te maken.
Nu is bijna alle energie uit de bobine verbruikt zodat er nagenoeg geen spanning meer over is na het onsteken.

 

Meting bij 10 bar druk MET vonkverbreder

Doel van de vonkverbreder (ter verduidelijking herhaalt)
Ook hier zou de vonkverbreder zomaar uit zich zelf een hogere spanning moeten maken zodat de bougie ook daar nog een vonkje geeft. Dat is ook gemeten. (ook gecontroleerd met een stroommeting of er daar daadwerkelijk weer opnieuw stroom loopt.)


De vonkverbreder probeert het wel maar er is geen tweede vonk aanwezig. Ook hier weer, de eerste puls waar het vonk echt optreed is korter en dus een minder krachtige vonk. 

Conclusie:

In beide gevallen voldeed de vonkverbreder niet alhoewel het wel er naar toe neigt. Bij 1 bar druk is er net niet genoeg spanning over voor een tweede vonk, bij 10 bar is het helemaal afgelopen. Onze motoren hebben namelijk een compressie van 10 bar.


Discussie:

Bij een elektronische ontsteking wordt er veel van die uitgeslingerde energie opgesnoept door de powerpack. Dat komt omdat de spanning over de powerpack niet negatief kan worden gemaakt, wat ook op de scope plaatjes te zien is. (Dit is 1 van de redenen dat de powerpack op een koelplaatje gemonteerd zit).
De vonkverbreder zal eerder de primaire vonk verslechteren dan verbeteren.

Bij een contactpuntenontsteking zou het waarschijnlijk wel kunnen werken, wat ook op die verkoopstandjes bij autobeurzen te zien was. Ze maken gebruik van ouderwetse standaard bobines en een roterende schakelaar aan een motortje (dit simuleert contactpunten) met een druk van 1 bar. De laatste tijd zie je die standjes bij beurzen niet meer omdat alle nieuwe auto's elektronische ontsteking hebben en daar werken deze dingen niet op. Ter verduidelijking, een contactpuntenontsteking is hier NIET onderzocht dus kunnen er geen uitspraken aan ontleent worden. Misschien is het interessant dit ook eens te onderzoeken.

Een vonkverbreder werkt niet op een elektronische ontsteking. Dit komt omdat de bobine veel kleiner is dan het oude contactpunt type. De energie die opgeslagen kan worden is vele malen kleiner en daardoor heeft de vonkverbreder geen zin. De vonkverbreder probeert gebruik te maken van het uitslingeren na onsteken. Bij elke top zou er een vonk moeten komen totdat er niet genoeg slinger energie meer is.

Onder bovengenoemde omstandigheden is het dus maar een fabel. Opvallend is nu ook dat bij oldtimerbeurzen deze standjes aan het verdwijnen zijn.

Onderzoek: Hendrik Jan Zwerver Verslag: Hendrik Jan Zwerver en Hans Peters